Varför funderar Du på Garmin etrex Vista??
Magellan motsvarande(Sportrak pro och framförallt Meredianserien) är enligt mening betydligt flexiblare och vassare!
QuadHelixantennen fungerar suveränt i Sportrak och Magellan serien då himlen är skymd !
Etrex-serien blir man ibland förbannad över då man har himlen skymd tex av trädkronorna eller i en canyon eller då den är i handen i bilen!- Den tappar fixen stup i kvarten under svårare förhållanden! En Magellan Sportrak pro eller Meredian kan man ha i benfickan den håller fixen även i svåra lägen!
Ett köp från USA är en klok ide!-Jag har gjort det vid ett flertal tillfällen till full belåtenhet.
Vid ett köp av en Magellan Meredian rekommenderar jag också köp av Magellans karta Mapsend Worldwide basemap som passar till Magellan då kan du lägga in vilken grundkarta Du vill på ett minneskort- från hela världen ! Du kan manövrera tre nivåer av kartor basemap ,worldwidebasemap och en detaljkarta från magellan tex streetmap Europe.
Garmin har inte denna kartmöjlighet att ändra basemaps än vad jag vet? Nån annan av Garminkännarna som det är gott om på denna site kanske vet bättre?
Minneskort har inte Garmin infört i någon modell än heller vad jag vet ?-Inte ens den nya 60serien som kommer efter jul har minneskort- dåligt!!!
Ett utökat internminne innebär alltid lång tid att vänta vid varje nedladdning av en ny kartändring man vill göra!! Det tar en evig tid att ladda kartor till en GPS och det går betydligt snabbare till minneskort då man kör kartan direkt till minnesmodulen!
Det är ju en klar fördel att slippa ha datorn med vid resa - bättre att ladda flera minneskort i förväg och byta efterhand på resan.
Alla som argumenterar för Garmin brukar framhålla att de prioriterar ett antal "features tex storlek och speciella finesser"- vill du ha en GPS med mycket kartmöjligheter ska du gå på Magellan- billigare kartor snabbare med minneskort och suverän mottagning!
Jag bär gärna en ngt större GPS med stor flexibilitet och betalar något mindre för den dessutom framför allt få en flexibel GPS som alltid håller fixen i alla lägen.
På Yahoos diskusionsgrupper Magellan_Europe och Magellan_Meredian finns dessutom hur många tips som helst hur man byter baskartor om man råkar komma över någon och hur man kan hantera sin Magellan med "hidden menues".
Prisbilden på GPS håller jag uppdaterad med Sverigepriser jämförda med UK och USA på min site
för att se vilken prisskillnad som faktiskt råder och där man maskerar de oskäliga priserna med att en "Europakarta ingår som baskarta"
http://hem.passagen.se/bigben39/index.htm
på fliken GPSpriser
Ben