• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köp aldrig av en gangster

När jag satt och käkade i morse/förmiddags kom en helt okänd man in i huset och ville ha
pengar. När han såg att jag inte var den han hade förväntat sig var han hur bra som helst.
Men när han hade gått började jag fundera och är nu dj-gt orolig för vad som kan hända.

Bakgrunden är att huset jag köpte i Dec. ägdes av en skojare av den tyngre klassen, många
blev blåsta av han. En var den gubben som kom inrusandes, hur många gånger till kommer
detta att hända? Kommer mitt hus att vara plundrat när jag kommer hem från jobbet?

Är alla lika snälla att dom vill träffa husägaren för indrivning, då se att det bytt ägare.
Kommer mina barn att kunna vara säkra när dom är här?
Jag tar emot alla råd om vad som bör göras.

Glenn

PS. Att vara rädd för djur, blaha,blaha DS.
 
Sätt upp en skylt modell stor med ditt namn, efternamn.

Hade inte "gangstern" barn - strössla framsidan av huset med leksaker.

Installera larm.

Beväpna dig; att värja sin person och egendom med svärd blev ok för inte så länge sedan.


Se annars "home alone" filmerna för inspiration :)

PS. lås dörren... DS
 
Sätt upp en lapp på ytterdörren och vid tomtgränsen att personen som söks ej längre är tillgänglig på den platsen.
 
Sätt upp en skylt modell stor med ditt namn, efternamn.

Hade inte "gangstern" barn - strössla framsidan av huset med leksaker.

Installera larm.

Beväpna dig; att värja sin person och egendom med svärd blev ok för inte så länge sedan.


Se annars "home alone" filmerna för inspiration :)

PS. lås dörren... DS

En skylt hade jag tänkt men modell större, bra idé.
Men vapen mot dessa gubbar, då måste man använda dom direkt.
 
Tråkigt

att läsa Glenn.

Du kanske skall försöka sprida vad det rör sig om bland dina grannar. Har en känsla att sån här information är lätt att få ut.

Thure
 
Låter segt det där. Förutom det som sagts; Kolla att du har bästa möjliga försäkringsskydd. Skaffa ett bra larm kopplat till säkerhetscentral med väktare om du inte redan har. Uppgradera lås och annan passiv säkerhet. Sen är det väl bara att hoppas på det bästa..
 
Jag ska prata med polisen i morgon, i dag är stationen stängd.
Får se om dom har något att komma med.
Men era råd har jag noterat. Jag får väl hoppas att detta var en engångshändelse.
 
Skall det vara larm hade jag satsat på ljudligt överfallslarm och glasskross kopplat till larmcentral ett år eller två och ovannämnda namnskylt och ev ett par kraftiga yttre lampor kopplade till rörelsedäckare. Räkna dock inte med mirakel på att en väktare hinner dyka upp i tid, kan ta upp till 60min.
 
Har i dag varit hos polisen och berättat om händelsen. Jag kunde göra en anmälan om "olaga
intrång". Eftersom inget annat brott har begåtts kan polisen inget göra, ganska självklart.
Råden jag fick liknar de jag fick på tråden igår.

En tacksam Glenn
 
Jag hade det likadant i början när jag flyttat hit men det var knarkare och annat löst folk som sökte gamla ägaren, som flytt till sydsverige och eftersom det stått övergivet i några år så trodde dom att han flyttat tillbaks. Det var många mindre roliga saker jag fick veta över en kopp fika (ja jag bjöd faktiskt in dom då det handlar om medmänniskor). Dom spred ut att det var ny ägare som var schysst och vi hejar fortfarande på varann när dom passerar förbi här (ökänd smygväg) och oftast står det olåst också men det har inte försvunnit ens en fyrtumsspik härifrån på dom 25 år jag bott här, dom håller koll tillsammans med mina kameror och grannar.

I dom kretsarna sprider sig allt som en löpeld, framförallt när adresser byter ägare.