Köldskador?

Hej
jag heter Nathalie och håller på med ett projektarbete i skolan om hur kroppen fungerar under extrema situationer. Ett område jag undrar över är vad som händer när vi fryser och hur, varför köldskador uppkommer? om någon har något bra förslag på någon bok jag kan låna, eller en bra hemsida skulle jag också vara väldigt tacksam.
Mvh Nattis

nattis; sa:
Hej
jag heter Nathalie och håller på med ett projektarbete i skolan om hur kroppen fungerar under extrema situationer. Ett område jag undrar över är vad som händer när vi fryser och hur, varför köldskador uppkommer? om någon har något bra förslag på någon bok jag kan låna, eller en bra hemsida skulle jag också vara väldigt tacksam.
Mvh Nattis

Försvarsmaktens vinterenhet har bl a en bra länksamling. Läs mer på
http://www.i19.mil.se/article.php?&id=2605

//Johan

Läs boken Överleva på..

I boken Överleva på naturens villkor (ICA bokförlag) av Stefan källman och Harry Sepp, finns ett helt bra kapitel om kylskador, kroppsreaktioner mm.

Jag skulle tycka om ett arbete som utreder hur kroppen kan läka olika grader av köldskdor samt hur de personer som drabbats, kan vistas i kalla miljöer efteråt. Även vilka besvär som köldskadorna medför långsiktigt. Denna typ av information saknas.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg