Köksdilemma

Jag tänkte ta ytterligare en snabb & lätt vårtur möjligtvis i Kebnefjällen eventuellt v. 16. Eftersom jag gärna vill gå lätt och snabbt började jag detaljgranska mina köksprylar. Normalt tar jag alltid bensinköket (Primus omnifuel) med mig på vintertur. Men så slog mig en tanke, behöver jag verkligen detta monster till kök då temperaturerna förmodligen kommer att vara humana åtminstone under delar av dygnet. Samtidigt kan man aldrig vara speciellt säker på vädret.

Så, hur gör ni? När törs man byta från bensinkökets goda kapacitet och vinterdriftsäkerhet till gaskökets lätta och smidiga packformat? (Det lutar nog åt gas och titankärl, men jag vill gärna höra lite åsikter i ämnet).

Är det någon som provat "gelpads" som värmer upp gasbehållaren så att trycket ökar? Är det bara svammel eller fungerar de i den praktiska världen?

//Micke

Argument för och emot

Utan att ge direkta råd om hur du ska göra kan jag lista lite funderingar jag skulle ha (förutom de direkt uppenbara, typ att gas är lätt och kladdfritt).

Har du kanonväder hela tiden går gasköket fint, men det kan man ju inte ens hoppas på. Så:

Gaskök borde inte bli något problem förutsatt att du då och då besöker stugor/vindskydd, där du kan koka din lunch. Frukosten är en enkel match, om du stoppar gastuben (i en strumpa!) i sovsäcken under natten. På så vis kan du lura ut gasen trots att det är kallt på morgonen. En variant är att under matvärmning sitta på liggunderlaget med gastuben mellan knäna. Varmt och skönt dessutom. Skulle oturen vara framme, så är ju bröstbehåring ändå helt ute...

Luncherna kan alltså vara knivigare om du inte är inomhus, men ofta kan man ju få ut gasen genom att ha tuben innanför jackan halvtimmen innan lunch (eller sitta på den under lunchrastens början).

Middagarna kan du antingen göra som vid lunchen (innanför jackan), eller också slår du upp tältet och ägnar en mysig halvtimme åt att värma tuben i sovsäcken (medtages: bok!), man har ju ofta gott om tid på kvällarna under sensäsongen (ljust länge).

Det är inte dumt att ha med sig mat man kan äta utan att värma i vatten (digestivekex + pålägg t ex, eller Start-müsli som kan ätas i kallvatten) som backup om köket strejkar. Har du välfyllda vattenflaska + termos kan dessa användas för att smälta mer vatten om köket krisar, såpass att man får sig kvällsmat + frukost och nästa dag kan skida mot stuga/vindskydd.

Följer du Kungsleden spelar ju köket liten roll, gott om stugor och skydd.
Gas är skönt... men ett bensinkök är ju säkrare... så hur blir det?

/A.

Re: Argument för och emot

Strykarräven; sa:
Utan att ge direkta råd om hur du ska göra kan jag lista lite funderingar jag skulle ha (förutom de direkt uppenbara, typ att gas är lätt och kladdfritt).

Har du kanonväder hela tiden går gasköket fint, men det kan man ju inte ens hoppas på. Så:

Gaskök borde inte bli något problem förutsatt att du då och då besöker stugor/vindskydd, där du kan koka din lunch. Frukosten är en enkel match, om du stoppar gastuben (i en strumpa!) i sovsäcken under natten. På så vis kan du lura ut gasen trots att det är kallt på morgonen. En variant är att under matvärmning sitta på liggunderlaget med gastuben mellan knäna. Varmt och skönt dessutom. Skulle oturen vara framme, så är ju bröstbehåring ändå helt ute...

Jag räknar inte med att i normalfallet använda stugor, även om de finns både stugor och några vindskydd i Kebneområdet. Jo, jag vet att det finns många knep att värma flaskan (tuber har man kaviar i ;) ).

Strykarräven; sa:
Luncherna kan alltså vara knivigare om du inte är inomhus, men ofta kan man ju få ut gasen genom att ha tuben innanför jackan halvtimmen innan lunch (eller sitta på den under lunchrastens början).

Jag tar aldrig fram köket till lunch. Lunchens innehåll har jag förberett på morgonen, både vad det gäller dryck och huvudsaklig mat.

Strykarräven; sa:
Middagarna kan du antingen göra som vid lunchen (innanför jackan), eller också slår du upp tältet och ägnar en mysig halvtimme åt att värma tuben i sovsäcken (medtages: bok!), man har ju ofta gott om tid på kvällarna under sensäsongen (ljust länge).

Det är ju här huvuddelen av min fråga ligger. Den troliga temperaturen en eftermiddag i slutet av April bör vara flera grader över noll (i normalfallet). Därför tror jag inte att det bör vara något stort problem att få igång köket eventuellt genom några av dessa uppvärmningsknep. Därigenom lutar mitt val åt gas ändå. Viktbesparingen är det huvudsakliga skälet. Skillnaden mellan mitt Pocketrocketalternativ tillsammans med SnowPeak titankärl och bränsle mot Omnifuel, bränsleflaska, pump och titankärl är uppskattningsvis 500-700 g.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg