Köksbränsle på flyget

Jag läste häromdagen att man nu skall börja kolla allt flygbagage - alltså inte bara handbagaget. Eftersom cykelinläggen fortfarande verkar läsas av många, så passar jag på att fråga om det finns något bränsle som alls är tillåtet att ta med upp i luften?

Hittills har jag "smugglat" med mig den metanol/T-röd-blandning (sotningsfri) vi behöver till Trangian. Att jaga bränsle på destinationsorten verkar mer än bökigt.

Dax att byta till fotogen

Allt bränsle är förbjudet på flyg så det är dax att skaffa ett kök för bränsle som går att köpa lokalt. Fotogen är enklast, givetvis.

Go tur

Johan K

Se upp med fotogenkök på flyg.

Jag har för mig att de flesta bolag inte tillåter att man tar med sig fotogen/bensinkök överhuvudtaget.
Skulle isåfall vara om det är alldeles nytt.
Hör med bolaget innan så inte köket blir beslagtaget.

I dessa tider så tar de nog inte några risker.

Mvh Juha

Är de rädda för konkurrens gentemot den förträffliga maten som serveras ombord? Annars är det ju tex MÅNGA kläder som är väl så brannfarliga som ett tomt fotogenkök!

kök, bränsle m.m.

Har också hört att det skulle vara otillåtet att ta med sig begagnade kök ombord. Jag dick höra det innan jag flög till USA 2000 men det var ingen som kollade min utrustning (lite dåligt egentligen eftersom jag hade råkat lägga ner en stor skiftnyckel i ryggsäcken som de inte upptäckte). Bränsle skulle jag inte ta med mig. Glöm Trangian utanför Norden (eventuellt Europa). Etanol och Metanol är svårt att få tag i på många ställen. Bensin å andra sidan kan man tanka var som helst.

spritkök

Jag kan fatta att man inte får ta med sig fotogen i kabinen på flyget, men Metanol/Etanol borde ju inte vara ett problem. Mängden brandfarlig sprit till ditt kök borde ju vara försumbar i jämförelse med Bar/Taxfreeförrådet som normalt finns ombord. Men sånt där är väl extra känsligt numera ;- (

Att ta med sig kök kan inte vara förbjudet

Har aldrig någonsin hört talas om att man inte skulle få ta med sig kök på flygplan. Så länge det åker med det vanliga incheckade bagaget ska det inte vara minsta problem.

Trangiakök, som går på sprit, är OK i Europa, där det är lätt att köpa metylsprit, vilket däremot kan vara bökigt utanför Europa, t ex i Asien. Nackdelen är att man bara har högst 10 minuter på sig.

Mycket bättre att köpa ett fotogendrivet. Vi har ett KAP som vi stortrivs med. Givetvis får man inte ta med sig bränsle ombord, allra minst gas el sprit.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

RE: Köksbränsle på flyget.

Hej!

Har själv blivit nekad att ta med mitt bensinkök med TOM flaska på flyget (Air New Zealand). Enligt personalen räckte det med att det varit bensin i flaskan.

Mitt tips: Gör rent flaskan så att den inte luktar något brännbart och ta med den ändå.

Ps: fick skicka hem mitt kök med post Ds.

Sprit

Konstigt att man inte får ta med sig T-sprit, när sprit är det ända de vill sälja på planet?

Förra julen flög jag med mitt KAP med SAS. Jag ringde och frågade först och det var inga problem så länge det inte var något bränsle eller någon tryckflaska av något slag. Antar att man bör ha det i bagaget och inte handbagaget. Vet inte om deras rutiner ändrats sedan dess.

/Andreas

Borde gå

Jag frågade också och fick svaret att det gick bra med tömd bränsleflaska. Tänk på att packa flaskan med pumpen separat om den åker i bagageutrymmet pga tryckskillnaderna.

/J.

Gasburkar på kontinenten

Jag reste nere i Europa i somras och upptäckte att 190 grams-burkar av "punkteringsmodell" är väldigt vanliga och framförallt billiga. Jag betalade mellan 0,57 Euro och 2400 Lire, d.v.s. från knappt 6 SEK till knappt 12 SEK. Med ett Trangia med gasolbrännare och adapter från Markill (säljs som dryftat tidigare på utsidan av northstar) borde man klara sig ganska bra.
Självklart är "säkrare" om man har ett kök för flytande bränsle eller omnibränslekök.

Mvh Harald Eriksson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg