KÖKkompromiss

Enligt Sportis i Stockholm så var det fel på 80% av alla Explorer i tillverkningsledet. 80%!!!! Kanske ett skäl till att man la ner tillverkningen... De som trots allt funkade har dock tydligen varit problemfria. Har ingen aning om vad felet berodde på.

Ang höjd. Ta liften upp till Aig. du Midi och du är praktiskt taget uppe på 4000 (3842). Lite surt om grejerna inte funkar där.

Ang MSR-pumpen. Ja, jag har själv pajat den, men inget kritiskt. Tar nog lite tid att förklara vad det var men lite tejp löste problemet och jag kör fortfarande på den pumpen. Bara man inte förvarar pumpen påmonterad på bränsleflaskan så tycker jag inte det är några problem.

KAP är ett utmärkt kök, men det är TUNGT. För snabba 2-3 dagarsturer skulle jag personligen välja något annat. Gas kan ju oxå vara ett alternativ.

ojdå, Peter hade redan föreslagit gas som alternativ, jaja skitsamma. För att svara på den ursprungliga frågan så tror jag faktiskt att svaret är nej. Det optimala köket står fortfarande att uppfinna.

Är det någon som har monterat in ett XGK i trangia? I sådana fall kan det ju vara ett alternativ.
Är det någon som vet vad som hände med SnowPeak-köket http://www.snowpeak.com/Gear/gs010.html som det var så mycket tisseltassel kring?

MSR-pump

SWE3171; sa:
Enligt Sportis i Stockholm så var det fel på 80% av alla Explorer i tillverkningsledet. 80%!!!! Kanske ett skäl till att man la ner tillverkningen...
Har mailat med Optimus och anledningen till att de la ner tillverkningen var att Nova helt konkurrerade ut försäljningen av Explorer.

SWE3171; sa:
Ang MSR-pumpen. Bara man inte förvarar pumpen påmonterad på bränsleflaskan så tycker jag inte det är några problem.
När du skriver att man inte ska förvara pumpen påmonterad på flaskan så antar jag att du menar att det är när du INTE använder köket mellan olika turer. Eller???

/Helen

Re: MSR-pump

fjelltur; sa:
När du skriver att man inte ska förvara pumpen påmonterad på flaskan så antar jag att du menar att det är när du INTE använder köket mellan olika turer. Eller???

/Helen

Ja, alltså när man har använt klart köket och slänger ner det i ryggan. För min del så går whisperlitebrännaren + pump & massa annat ner i kastrullen ("lilla" trangia 1.5 l) så det ligger skyddat där.

/m

Re: Re: MSR-pump

SWE3171; sa:
Ja, alltså när man har använt klart köket och slänger ner det i ryggan. För min del så går whisperlitebrännaren + pump & massa annat ner i kastrullen ("lilla" trangia 1.5 l) så det ligger skyddat där.

Nu förstår jag inte, ska man behöva montera bort pumpen varje gång man använt det? Morgon som kväll. Det är väl väldigt opraktiskt!? Okej, om pumpen inte ska sitta i flaskan när man förvarar det mellan turer men när man är på tur, det drar ner argumenten mycket för MSR.

/Helen

Jag påstår inte att man måste göra det - men jag gör det. Om man vandrar kanske det inte är så nödvändigt men definitivt på mer teknisk terräng där ryggan kan förväntas få ta emot mycket slag och stötar. Trycksatt bensin i ryggan kan jag för övrigt vara utan oavsett vilket material pumpen är gjord i (inte för brandrisken utan tanken på kläder och utrustning indränkt i bensin).
Tycker inte att det är särskilt jobbigt - det är ändå lite pul med tryckkök men man vänjer sig snabbt.

Du kan ju jämföra med KAP där du måste ha med dig en liten flarra med sprit för förvärmningen och det meck det innebär.

Om du oroar dig för kladd/soppa kvar i pumpen/slangen så är det bara några droppar och kör man på bensin är det helt "rent".

Re: Tvärsäker

overkligheten; sa:
Om Peter Ask först granskade hela Utsidan ang. Nova, mycket arbete i och för sig, innan han tvärsäkert skrev sina inlägg och efter detta som komplement sökte sig utanför cyberspace och gjorde samma sak där skulle han upptäcka fler som har problem med Nova.

Vem är det som gör tvärsäkra inlägg?? Mitt inlägg gick ut på att ifrågasätta de inlägg som tvärsäkert hävdar att Nova inte fungerar på hög höjd. Jag har läst ett flertal inlägg om Nova här på utsidan, och alla uppgifter om att Nova inte fungerar på hög höjd som jag har hittat verkar härröra från Mustagh Ata-expeditionen. Tydligen har J Malmqvist samma erfarenheter? I så fall kan han väl dela med sig av dem på ett mer konstruktivt sätt så att vi andra kan få ett bättre faktaunderlag när det gäller Nova och hög höjd.

Vissa Nova-kök tycks ju fungera bra på 4000 m ( se: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2396 )vilket ytterligare bidrar till att ifrågasätta påståendena om kökets oduglighet på hög höjd.

Jag har inte testat Nova själv så jag har ingen aning om hur det fungerar på hög höjd. Tvärsäkra uttalanden utan bra motiveringar gör mig dock ofta skeptisk.

Peter

SWE3171; sa:
Jag påstår inte att man måste göra det - men jag gör det. Om man vandrar kanske det inte är så nödvändigt men definitivt på mer teknisk terräng där ryggan kan förväntas få ta emot mycket slag och stötar. Trycksatt bensin i ryggan kan jag för övrigt vara utan oavsett vilket material pumpen är gjord i (inte för brandrisken utan tanken på kläder och utrustning indränkt i bensin).
Tycker inte att det är särskilt jobbigt - det är ändå lite pul med tryckkök men man vänjer sig snabbt.

Jag brukar bara tömma bränsleflaskan på luft när jag skall förflytta den. Eller är du rädd att pumpen ska börja läcka när ryggan slår i något hårt?

I övrigt tänker jag inte ge upp mitt Nova bara för en persons erfarenheter. Fast jag kommer nog att akta mig för att köpa oren bensin till den.

Ser fram emot fler recensioner av Novan. Skall göra en recension själv efter min nästa tur. Ett problem är att mina kompisar tycker den låter för mycket och föredrar andra tystare kök. Men på vintern blir det Novan som gäller.

/Jonas U

Peter, om jag har förstått saken rätt så hyser du inte några högre tankar om XGK. När du var på Denali så antar jag att det var ett kök som inte var helt ovanligt där. Vad är dina intryck av XGK på berget?

/M

Singularis eller pluralis

Denna "allmänna" uppfattning om att Nova inte fungerar på hög höjd verkar komma från en persons erfarenheter från en expedition där kvaliteten på det använda bränslet var sällsynt dålig. Om jag skulle köpa ett kök skulle jag aldrig lita enbart på ett sådant uttalande. Vad vet du om denna person? Var han väl förtrogen med hur ett Nova fungerar? Hade han någon tidigare erfarenhet av tryckkök? Jag har sett skrämmande exempel på hur folk behandlar sina tryckkök, för att sedan hävda att de inte fungerar. I många fall handlar det om rena handhavandefel. Dåligt handhavande och låg bränslekvalitet kan få vilket kök som helst att sluta fungera, även vid havsnivå. Det kan också ha varit fråga om ett "måndagsexemplar" med någon defekt.

Vad jag vet så finns ingenting i Novas konstruktion som tyder på att det skulle vara sämre än andra kök på hög höjd. Tvärtom, brännartypen ("kopp-brännare") har funnits i över 100 år, och varit med på otaliga expeditioner, bl a till Everest. Finns det fler exempel på att Nova har fungerat dåligt på hög höjd? Om inte så skulle jag ta den uppgiften med en STOR nypa salt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14545&pagenumber=2

P. Ask har tydligen berikat forumet där oxå... Kan inte vara lätt att hålla reda på vad man skrivit när man skriver så många inlägg :----).

Jag skojade Peter...

Ungefär så här betedde sig vårt Nova kök på cirka 4000 meters höjd, innan dess och när vi kom ner igen på lägre höjder funkade det alldeles utmärkt.

Köket började att väsnas mer än vanligt, med ett flämtande ljud som berodde på att lågan pulserade. Ovsett rengöring, bränslebyte (vi körde bara på white gas, ren bensin), olika tryck i flaskan mm gick det inte att få någon ordning på det. Flämtandet var inte så farligt det värsta var att effekten gick ner betydligt. Vindskydd, reflekterande folie för att öka förvärmningen inget hjälpte för mer än en kort stund. Den bästa effekten var att justera bränsletillförslen med ratten och hela tiden småjustera för hand för bästa funktion.

Ju högre upp vi kom, ca 5000m, ju svårare var det att få fyr på köket ordentligt, så att en blå låga lyser. Effekten blev än sämre och då och då slog mer än halvmerhöga lågor upp runt grytan och gick inte att få bort utan att stänga av bränslet tillfälligt. Det blev mycket svårare att hålla någon konstant blå låga under längre stunder.

På 6000 m blev alla symptom ännu tydligare dessutom gick det knappt att tända alls speciellt vid kallt väder. Då gick det inte heller hålla en konstant blå låga utan det var hela tiden på gränsen att slå upp gula ofullständigt förbrända lågor. Som tur väl var fick vi låna Primus och MSR kök för snösmältning. P g a de vanskliga lågorna gick det inte heller att använda köket i tältet vilket är en känns som ett rejält minus vid ordentligt snödrev.

Jag har hört att fler än de från Mustagh Ata expeditionen har haft liknade symptom på hög höjd. Men vem vet Optimus kanske löst problemet nu?
/Jonas

Bra!

Tack Jonas för ett informativt inlägg. Du har rätt i att det inte låter som några bra erfarenheter av köket på höghöjd. Undrar om Johan som skrev recensionen på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2396 hade turen att få ett av få bra kök, eller om det var så att ni hade otur med ert exemplar? Kan bränslet ha spelat in?

Peter, om jag har förstått saken rätt så hyser du inte några högre tankar om XGK. När du var på Denali så antar jag att det var ett kök som inte var helt ovanligt där. Vad är dina intryck av XGK på berget?

Det blev faktiskt inte så mycket kökdiskussioner på Denali. Det fanns så mycket annan utrustning att diskutera… Själva körde vi ju på den svenska linjen med KAP och Optimus, och de fungerade bra. Det är sant att jag har fått ett halvdåligt intryck av XGK genom några kompisar som har eller har haft sådana kök. Men jag vet också att det finns XGK-användare som är nöjda med sitt kök. Något som man inte kan förneka är i alla fall att de låter förskräckligt.

Peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg