Kök?!

Kök...


Det finns en hel uppsjö av kök, vilket inte gör beslutet särskillt lätt.
Vad finns det att tänka på när det gäller att köpa kök?

Är det bra och köpa ett rejält med en gång eller skall man komplettera upp det vid senare tillfällen?
Gas eller bensin? Är multibränsle kkök bra? SVad skall man ta hänsyn till?

Alla möjliga olika svar välkomnas.

MVH

Mikael
 
tjosan

Jätte Mikael; sa:
Kök...


Det finns en hel uppsjö av kök, vilket inte gör beslutet särskillt lätt.
Vad finns det att tänka på när det gäller att köpa kök?

Är det bra och köpa ett rejält med en gång eller skall man komplettera upp det vid senare tillfällen?
Gas eller bensin? Är multibränsle kkök bra? SVad skall man ta hänsyn till?

Alla möjliga olika svar välkomnas.

MVH

Mikael

Hej Mikael!

Det är aldrig enkelt att tala om för någon vad man skall köpa för utrustning. Att tala om för dig att du skall köpa ett visst kök bara för att jag har ett är endast fåningt. Det finns ganska mycke frågeställningar som bör besvaras innan man gör ett val. Titta mer på vilken funktion du behöver istället för modell och märke! Ett enkelt svar hade varit, öööhh.. köp ett Trangia för dom e skitbra, jag har ett själv.... Jag tycker stället att vi skall titta på vilket behov du har innan vi börjar slänga ur oss en massa nonsens om vad exakt du skall köpa.

Några frågeställningar jag tycker är viktiga att betrakta innan val av utrustning:

1. Vad skall köket användas till, gäller det fjällvandring, alpint eller kanske en cykelsemester.

2. Kommer köket att användas på sommaren eller kanske till vinterturer?

3. Om det gäller vandring kommer du att vara ute på långa turer som gör att vikten är av intresse?

4. Kommer det att användas i Sverige eller kommer du att kanske åka till områden där bra bränsle är svårt att få tag i, till exempel Indien eller Afrika.

5. Hur mycket är du beredd att betala för ett kök?

Det finns säkert en massa fler frågeställningar som man kan ha som grund. Fundera på vad du skall ha köket till och kom tillbaka med en specifikation på funktionen du behöver så kommer du att få hjälp med valet av utrustning.
 
Val av kök

öööhh.. köp ett Trangia för dom e skitbra, jag har ett själv.... (citerat av Patrik..)

Skämt åsido...Trangia ÄR bra. Väl beprövat och funkar vid nästan alla förhållanden här hemma, undantaget hög höjd där inte gasol (jag förutsätter att man använder gasoltillsatsen...rödsprit tillhör väl det förgångna) är det optimala, om det funkar överhuvudtaget. Med gasol är det smidigt, inget kladd, man kan reglera lågan (värmen), lätt att få tag på mm. Ska man åka utrikes eller ge sig ut på mera extrema turer kanske man ska fundera till på ett bensin/fotogenkök.
För egen del kör jag faktiskt med både och. Ett Trangia med gasol utgör "basen" och som komplement har jag ett litet MSR-kök för kombibränslen. Vid mina "normala" fjällturer har jag faktiskt med båda. Enbart beroende på att jag är en bekväm natur. När jag ska laga mat är det praktiskt med 2 värmekällor.
Visst..lite mer att bära...men va fasicken...jag bär på så mycket skit ändå.

Lycka till
Per
 
Re: Val av kök

Krux; sa:
öööhh.. köp ett Trangia för dom e skitbra, jag har ett själv.... (citerat av Patrik..)

Skämt åsido...Trangia ÄR bra. Väl beprövat och funkar vid nästan alla förhållanden här hemma, undantaget hög höjd där inte gasol (jag förutsätter att man använder gasoltillsatsen...rödsprit tillhör väl det förgångna) är det optimala, om det funkar överhuvudtaget. Med gasol är det smidigt, inget kladd, man kan reglera lågan (värmen), lätt att få tag på mm. Ska man åka utrikes eller ge sig ut på mera extrema turer kanske man ska fundera till på ett bensin/fotogenkök.
För egen del kör jag faktiskt med både och. Ett Trangia med gasol utgör "basen" och som komplement har jag ett litet MSR-kök för kombibränslen. Vid mina "normala" fjällturer har jag faktiskt med båda. Enbart beroende på att jag är en bekväm natur. När jag ska laga mat är det praktiskt med 2 värmekällor.
Visst..lite mer att bära...men va fasicken...jag bär på så mycket skit ändå.

Lycka till
Per

Säg som det är, du litar inte på tekniken! Du kanske skulle ta och prova ett spritkök?
 
Min bäste Kurt...

Jag har körde Trangia kök på rödsprit i minst 10 år. På den tiden (usch vilket uttryck) fanns det inga gasoltillsatser och det var därmed inte så mycket att välja på. Jag tror jag har provat dom flesta olika blandingar av rödsprit och annat, ibland med livet som insats!
Jag hävdar fortfarande att Trangia med gasoltillsats är bland det mest enkla, effektiva och bekväma som finns vad gäller friluftskök, iaf när vi håller oss till "normalförhållanden".

Bon apetit
Per
 
Många kloka inlägg,

så jag kanske inte kommer med så mycket nytt.
De flesta dödliga klarar sig alldeles utmärkt med ett spritkök. Det är oslagbart enkelt och oslagbart robust.

Men gas är (väl) ännu smidigare eftersom det har högre effekt, väger mindre, går att reglera samt är lättare att dosera.

Har man sedan tyngre krav (låga temperaturer, resor till Långtbortistan) kan man börja fundera på flerbränslekök.

Hur man än gör så är ett inköp av Trangia en bra början. Det kan man sen komplettera med gas- eller flerbränslebrännare som ersätter spritbrännaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar