Re: Börjar i syd
124686; sa:
Hej.
Vi kommer att starta söderifrån. Men min kompis kommer att befinna sig i Calvi innan för att lämna en väska så det känns som bästa alternativet, att köpa gas där.
Tanken är att vi använder de befintliga köken så mycket som möjligt men blir det för mycket folk är det skönt att kunna fixa mat själv.
Alternativet som jag var inne på var att köpa ett nytt gaskök med fransk gänga men det tycks inte behövas. Men jag måste fundera vidare på hur lösa detta då min ryggsäck just nu väger 25,5 kg (med 220 gram gas) vilket är i tyngsta laget.
Tack för infon.
/Magnus
Ja, det är det. Jag gick år 2002, innan jag på allvar börjde skära i min packning. Då hade jag 17 kg,
och räknade med att försöka ha högst 13 kg kvar till le Cirque, där nedstigningen visserligen är på en stig,
men rätt grusig, och uppstigningen är delvis säkrad
med klätterpartier (med underbara grepp!).
Jag hade 7 dagsportioner mat och köpte en del
på vägen; vidare utnyttjade jag restauranger
på ett par etappunkter där såna fanns, t ex Asco.
Proviantering kan vara lurigt, eftersom en del ställen bara säljer konserver. Jag skrev ned en del info
efter min tur på
http://www.huthyfs.com/corse.html
men reserverar mig för att saker ändrar sig hela tiden.
Bara en bild, men kolla
den fina länken, åtm. om du kan franska.
Annars, njut av bilderna.
GR20 har inte lika stora höjdskillnader som
lederna i Pyreneerna och Alperna, men det är
åtskilliga tekniska passager, där man ibland får ta hjälp av händerna. Hettan kan vara ett problem och man får bära en hel del vatten. På första etappen gick jag ut för sent (man ska helst gå före sex, dessutom började jag ju på låg höjd) och mina kläder,
det lilla jag hade på mig, var fullkomlig mättade av svett. De många avbrotten på GR20 torde bero på
för tunga laster, med tyåtföljande knäproblem,
och jag talar om unga människor
inte gamla gubbar (då 58) som mig.
Ha kul!
[Ändrat av marmotta 2007-05-02 kl 13:34]