Vikt...
Hej Karl,
450 gr gas motsvarar ungefär 550-600 gr bensin/fotogen. Man kan dock inte räkna med att tömma en gasbehållare helt därför blir det effektiva uttaget av gas ur en behållare mindre än 450 gr. Hur mycket gas man kan pressa ur flaskan beror bl a på hur kallt det är. Varje gasbehållare har också en egenvikt som måste räknas in.
Multifuelbehållaren kan tömmas helt och återanvändas. Extra bränsle kan transporteras i lättare plastflaska, så förutom tanken behövs inga metallbehållare.
Sammantaget brukar därför gasflaskor med innehåll för t ex en 3 veckors tur väga mer än tank, pump och transportflaska samt bränsle för multifuelkök. Ju längre tur desto större blir i regel skillnaden. Brytpunkten brukar ligga ungefär vid 2 veckorsturer (jag skrev inte ungefär i mitt första inlägg vilket var lite slarvigt - bränsleförbrukning är trots allt ingen exakt vetenskap).
Upplysningsvis gjordes det av med drygt 1.1 liter renad bensin på förra årets sommartur som varade i 18 dagar. Då lagades mat 3 ggr per dag (Nova-köket).
Mina kamrater, som jag gick första veckan med, gjorde av med nästan 2 gasflaskor på 6 dagar.
Omsatt till 18 dagar skulle det bli ca 6 gasflaskor med 450 gr gas plus vikten av gasbehållarna delat med 2 (jag var ensam om mitt kök). Bara vikten av gasen, oräknat behållarnas egenvikt, överstiger min bränslevikt. Nu tror jag i o f s att det beror på att gasflaskorna inte kan tömmas helt, den verkliga förbrukningen av gas är sannolikt lägre.
Till bränslevikten tillkommer som sagt gasbehållarnas egenvikt, 3 behållare istället för en tryckflaska med pump (för mitt multifuelkök).
På vintertur blir skillnaderna ännu större eftersom ännu mindre gas går att få ur behållarna.
Lite off-topic kanske, samtliga i tråden ovan nämnda alternativ, sprit, gas, stugkök, öppen eld och multifuel får anses vara bra ur kanske olika synvinklar.
Vänligen,
Johan