Kök för tre veckors tur

Hej,

Tänkte ge mig ut på en tre veckors tur längs kungsleden med min bror och undrar om någon kan rekommendera en billig men bra kökslösning?

Är det förresten någon som känner till någon bra försäljare av kök i Stockholms området?

/Johannes

Rekommenderar gas!

Det beror ju på hur billigt du vill komma undan.. Ett Trangia kök är ju bra och kostar 4-500 kronor. Vill du komma riktigt billigt undan så finns det "no name" kök av Trangia modell som kostar 100-150 kronor. Dock så brukar brännarna inte vara bra på dom, så jag rekommenderar att byta ut den till en Trangia. Eftersom du planerar en lång tur, så skulle jag använda en gasbrännare för att spara vikt så du slipper släpa på flera liter rödsprit. Dessutom är gas lättare att hantera, har högre effekt och sotar ej. (Fördelarna med gas förutsätter dock att det inte är en vintertur du planerar då gas inte fungerar så bra i kyla.) Med ett renodlat gaskök kan du spara ytterligare vikt men då kostar det lite mer. Primus har flera modeller som jag kan rekommendera.

Lycka till

/David Björkén

Varför kök?

Om det är en stugtur på sommaren så behöver du inte kök det finns i stugorna.

Vill ni bo i tält och vara ute i tre veckor så kan ni köpa Tenol och mat i diverse stugor för att minska vikten från början kolla med STF.

Vill ni köra lite spartanskt så går det att laga mat över eld då räcker en kastrull med lock.

Lycka till Thure

Multifuel

Hej Johannes,

3 veckor låter som en lång och härlig tur. Om ni tänker bära allt eller köpa längs vägen framgår ju inte, men ni verkar vara intresserade av att uppleva något utöver det vanliga.

Med ett sådant friluftsengagemang dröjer det kanske inte länge förrän ni vill pröva turer även på vintern.

Jag skulle därför rekommendera er att planera för framtiden och gå direkt på ett s k multifuelkök t ex Optimus Nova som jag själv har goda erfarenheter av.

Fördelarna över gas och t-röd är: lägre totalvikt på turer över 2 veckor. Lättare att skaffa bränsle vid långresor i avlägsna delar av världen samt full funktion även i kyla.

Nackdelen är initialt priset. Det bör dock vägas mot kostnaden att köpa ett vanligt stormkök idag och komplettera med ett multifuel i framtiden. Bränslet är också billigare till bensin-fotogenkök vilket på sikt betyder en del om ni är ute mycket.

Vänligen,

Johan

Undran?

Hej Joru!

Jag undrar hur du har resonerat när du menar att ett bränslekök skulle ha lägre totalvikt än ett renodlat gaskök under längre period än 2 veckor?.

MVH Pack

Vikt...

Hej Karl,

450 gr gas motsvarar ungefär 550-600 gr bensin/fotogen. Man kan dock inte räkna med att tömma en gasbehållare helt därför blir det effektiva uttaget av gas ur en behållare mindre än 450 gr. Hur mycket gas man kan pressa ur flaskan beror bl a på hur kallt det är. Varje gasbehållare har också en egenvikt som måste räknas in.

Multifuelbehållaren kan tömmas helt och återanvändas. Extra bränsle kan transporteras i lättare plastflaska, så förutom tanken behövs inga metallbehållare.

Sammantaget brukar därför gasflaskor med innehåll för t ex en 3 veckors tur väga mer än tank, pump och transportflaska samt bränsle för multifuelkök. Ju längre tur desto större blir i regel skillnaden. Brytpunkten brukar ligga ungefär vid 2 veckorsturer (jag skrev inte ungefär i mitt första inlägg vilket var lite slarvigt - bränsleförbrukning är trots allt ingen exakt vetenskap).

Upplysningsvis gjordes det av med drygt 1.1 liter renad bensin på förra årets sommartur som varade i 18 dagar. Då lagades mat 3 ggr per dag (Nova-köket).

Mina kamrater, som jag gick första veckan med, gjorde av med nästan 2 gasflaskor på 6 dagar.

Omsatt till 18 dagar skulle det bli ca 6 gasflaskor med 450 gr gas plus vikten av gasbehållarna delat med 2 (jag var ensam om mitt kök). Bara vikten av gasen, oräknat behållarnas egenvikt, överstiger min bränslevikt. Nu tror jag i o f s att det beror på att gasflaskorna inte kan tömmas helt, den verkliga förbrukningen av gas är sannolikt lägre.

Till bränslevikten tillkommer som sagt gasbehållarnas egenvikt, 3 behållare istället för en tryckflaska med pump (för mitt multifuelkök).

På vintertur blir skillnaderna ännu större eftersom ännu mindre gas går att få ur behållarna.

Lite off-topic kanske, samtliga i tråden ovan nämnda alternativ, sprit, gas, stugkök, öppen eld och multifuel får anses vara bra ur kanske olika synvinklar.

Vänligen,

Johan

Hej igen!

Under en kall fisketur i somras i Hukejaure-området provade jag ut hur lite gas jag klarade mig med.
Hade med mig en liten flaska, vet ej vikten. Under en period på 6 1/2 dag gick det åt cirka 2/3 av flaskan, vägde exakt när jag kom hem men jag minns ej tyvärr den rätta vikten.
Men jag fuskade lite då jag kokade upp maten, satte den på svällning en kvart för att sedan värma upp den lite igen.
Använde en MSR Pocketrocket med en vikt på 86 g.

Sedan förstår jag inte vad du menar när du säger att man inte kan tömma en gasflaska helt? För mig verkar dom då bli tomma.

Använder själv en Nova på vintern, men jag har inte blivit helt van med förvärmningen. I mitt första försök på en tälttur lyckades jag tömma i princip hela flaskan då jag inte hade lyckats att få anslutningen helt igen, vilket resulterade i en bensingejser.
Som tur var så var inte köket tänt.
Lyckades få ut en halvliter vatten på kvällen, och sen fick jag gå utan vatten 20 timmar i 26 gradig kyla.
Kan säga att jag hade ont i huvudet när jag kom hem.
Så kan det gå när man är klumpig.

Heja Sverige
MVH
Pack

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg