Koboltblå Kungsfiskare!

Vilken uppenbarelse att få se en metalliskt koboltblå Kungsfiskare blänka till i solljuset! Man tror sig förflyttad till Amazonas djungler. Det är min 3:dje observation (på 50 år!) i Sankt Anna skärgård. De två senaste innom ett halvt år.
 
Javisst är de fantastiska uppenbarelser! Tydligen är den svenska populationen på fortsatt uppåtgående efter kraschen vintern 95/96 (den kärva) då det påföljande sommar troligtvis fanns mindre än 5 häckande par i Sverige. Idag uppskattas det häckande beståndet till ngnstans mellan 100-125 par och förhoppningsvis blir den ytterligare vanligare framgent....

Mvh
Jonas
 
Tydligen är den svenska populationen på fortsatt uppåtgående efter kraschen vintern 95/96 (den kärva) då det påföljande sommar troligtvis fanns mindre än 5 häckande par i Sverige.

Vore kul att veta källan till uppgiften om så få par, jag kände inte till att det var så illa då. I varje fall är det roligt att det går att se kungsfiskare ibland. Som skåning är jag lite bortskämd med kungsfiskare, har nämligen nära till Krankesjön, Vombsjön och Kävlingeån där man ganska ofta kan stöta på denna fascinerande fågel. Jag har sett den även i andra skånska åar och även i Blekinge. I Skåne finns t o m ett gömsle som man kan hyra om man vill fotografera kungsfiskare på sommaren.

/Hans F
 
Vore kul att veta källan till uppgiften om så få par, jag kände inte till att det var så illa då. I varje fall är det roligt att det går att se kungsfiskare ibland. Som skåning är jag lite bortskämd med kungsfiskare, har nämligen nära till Krankesjön, Vombsjön och Kävlingeån där man ganska ofta kan stöta på denna fascinerande fågel. Jag har sett den även i andra skånska åar och även i Blekinge. I Skåne finns t o m ett gömsle som man kan hyra om man vill fotografera kungsfiskare på sommaren.

/Hans F

Javisst

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/alce_att.PDF.

Jonas
 
Tack för det! Intressant att läsa.

Tydligen har kungsfiskaren lyckligtvis stor återhämtningsförmåga, vilket förklaras i artikeln (fast då gäller det förstås att populationerna i våra grannländer inte går ner). Andra arter, som våra sällsynta spettar, har inte haft denna återhämtningsförmåga, och där har ju resultatet för mellanspetten och den vitryggiga blivit katastrofalt.

/ Hans
 
Har ett ställe där jag har sett kungsfiskaren dyka många gånger, bara ett problem att komma tillräckligt nära för att kunna fotografera. några tips??
 
Ja, detta är ett vanligt problem. Kungsfiskaren är nästan alltid en skygg krabat och sticker iväg direkt när en människa visar sig. Ett gömsle är en bra idé, men för att man inte ska vänta förgäves ska det vara vid ett ställe där man vet att kungsfiskaren regelbundet visar sig. Som vid boet eller en fiskeplats i närheten av boet. Och då är det sommarfotografering som gäller.

Det kan även finnas tillfällen på vintern när antalet öppna vattenytor minskar och fågeln inte har så mycket att välja på. Då kan man försöka lurpassa på den på de ställena.

Om ditt ställe är väldigt pålitligt så kanske det räcker med att sitta stilla en timme och vänta med kameran redo. Men ett gömsle är ju säkrare.

Sedan är ju frågan hur nära du vill komma. Ett kraftigt teleobjektiv är nödvändigt, eller att digiscopa, dvs fotografera genom en bra tubkikare.

/Hans
 
Har aldrig tänkt på det där med kikaren måste prova det, stället är säkert på sommaren iallafall den har visat sig där tre sommrar i sträck. men vintern, ska kolla om man kanske kan få en skymt
Tack för tipsen:)
 
Digiscoping har varit populärt i några år nu bland fågelskådare. Funkar ofta bra med de små digitalkamerorna som har 3-4x zoom. Ju bättre (och tyvärr dyrare) tubkikare, desto bättre resultat. Det fordras en hel del övning, man kan ju träna på något stillastående föremål till att börja med tills man har kommit underfund med vilka inställningar på kameran som ger bäst bilder.

/Hans
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg