Knyta egna stegar och daisychains

Känns lite tråkigt att komma med det här som svar, men

Daisychains får du lätt genom att knyta en massa åttor med lagom mellanrum på nån lämplig slinga. Visst, du tappar lite styrka ände-till-ände, men får å andra sidan starkare ögglor än fabriksgjorda daisys.

Stegar verkar Google kunna hjälpa dig med. Jag provade bara att söka "diy etrier" och fick ett gäng träffar varav en del såg vettigt ut (vid en snabbkoll på ca 30 sekunder). Man kan ju prova med "home made" istället för "diy" och "aider" istället för "etrier" och alla permutationer av det, så hittar man säkert något som faller en i smaken.

Men låt inte mitt tråksvar ta död på diskussionen, utan håll oss uppdaterade om vad du gör och vad som kan behöva förbättras. Och gärna bilder av dina skapelser!

Climbing Magazine -> Nr 216 -> Tech tips -> Aid -> "Knotting your own aiders and daisy chains".

Kommer ihåg att jag hade en del problem att få till knuten/öglan längst upp på stegarna efter deras anvisningar, gick åt lite mer material än vad de sa.
Rekommenderas också att styva upp fotstegen med plast och/eller tejp.

tänke mig om det finns nåt bra sätt att använda t.ex. gamla cykelfälgar för att få styva fotsteg eller dyl. Men jag får kanske börja med enklare stegar och lära mig lite aid först :)

Du kommer bara svära över en hemknuten daisy, köp en riktig istället och använd den när du klättrar för att göra dig säker.

Stegar knyts bäst av bred nylon, åtta steg är bra om du ska göra det ordentligt. Du behöver inte styva upp varje steg, topp och botten räcker bra, det gör stegen mindre otymplig. Plaströr av lagom tjocklek rekommenderas, se bara till att den inte kan snurra runt. Frågan är dock hur mycket billigare det blir än att köpa ordentliga saker från början.

För att prova lite räcker en daisy, en fifi och två stegar, för ordentligt behöver du två daisy, två fifi och tre stegar

Jo du har säkert rätt. Knöt ihop ett par stegar, och det blev varken billigt eller bra. Kommer iaf duga för att pröva på lite, så får jag köpa riktiga grejer sen när säsongen drar igång :)

Alltså, om du skall ha någorlunda okej material till stegarna närmar de sig vad riktiga stegar kostar. Ett alternativ till daisychain, som jag blivit helt förälskad i är "ställbara slingor", alltså istället för att jobba sig med fiffikrokar så drar man i ett handtag för att få en perfekt längd :) Även en Kong slyde skulle kunna vara något. Du kommer bara hata allt vad hemmagjorda grejer heter.

Säsongen måste väl vara de dagar, främst höst och vår, då det inte går att is- eller klippklättra? Ska köpa daisychains, fast nu hann jag inte idag :( Så har knutit ihop repsnöre så jag ska kunna testa ledsola med mina nya stegar imorgon :)

se till att du köper dom längsta daisys du hittar, metolious dyneema är bäst, wild country dyneema 140cm näst bäst. Tyvärr verkar psychovertical vara offline men kolla in supertopo.com för ideer

Om du har tillgång till en kraftigare symaskin kan du sy ett par stegar, det har jag gjort och är riktigt nöjd. Sydde ett par med stegen rakt under varann och med ett lätt aluminiumrör längst uppe att hålla ut stegen med. Det blev kanon och dessa har funkat bättre än några köpta stegar jag testat.

Får rapportera hur det gick. Det gick inte alls bra, mitt hantverk var alldeles för kasst, både daisychains och stegar som knappt gick att klättra i. Ledde en halv led innan jag fick träsmak och klättrade ner igen. Ska köpa riktiga grejer framöver istället, så tack för alla tips kring vad man ska ha.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michel.B Pressa egna copper- & aluheads Alpin / Bigwall 12
monkeyboy Beal A8 stegar Alpin / Bigwall 0
chrille_krokodil Stegar Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg