Knivvässning med vattensten

Hej,

Har precis köpt en japansk vatten sten 1000/6000.. Kunde förmodligen köpt en lite grövre, men nu till mitt bekymmer.

Bifogar en bild på delarna ( http://4.bp.blogspot.com/-wLRByHA4f...Vg/s1600/Japansk-Kniv-Terminologi-Anatomi.jpg )

När jag ska vässa de flesta knivar så är eggfasen (C) så himla liten att det
är snudd på omöjligt att "känna" vad som är rätt.

Har en annan kniv som är handgjord där hela bladbanan (D) utgör spetsen, detta är givetvis lättare.. Men jag har bara en kniv som är som den.

Hur ska man göra med övriga knivar med eggfas på bara någon ynka mm.. Är det bara övning som gäller eller har ni några tips?

Inte så mycket till hjälp kanske, men det kan vara värt att gå en kurs. Jag gick en kurs på några timmar hos cleancut.se. Det var välinvesterade slantar (några hundralappar) för att komma igång. 1000 är nog btw alldeles perfekt för att slipa upp en råegg. Jag använder 1000, 3000 och 6000 samt inte minst läder för att strigla upp den sista skärpan. Har bl a en Wakui med Shirogami #2 stål och ganska snabbt har jag fått upp fullt tillräcklig teknik för att få den rakbladsvass.
Vad är det för kniv du ska slipa?

Slipning

Jag har ett 100/6000 bryne och jag kollar så att jag håller den vinkel som är från start på ett ungefär, sen brynar jag längs med eggen. Avslutar med att stryka på polermedel tex (autosol) på en hyvlad träbit och striglar det sista.

Om det går ifrån lite och inte går att hålla exakt vinkel vilket är rätt svårt så gör det inte så mycket. drar man kniven längs med brynet så tycker jag att det blir lättare. Spika fast små lister på en träskiva som det går att lägga brynet i så är det ett bra stöd.

1. Har precis köpt en japansk vatten sten 1000/6000

2. När jag ska vässa de flesta knivar så är eggfasen (C) så himla liten att det är snudd på omöjligt att "känna" vad som är rätt...Hur ska man göra med övriga knivar med eggfas på bara någon ynka mm

3. Har en annan kniv som är handgjord där hela bladbanan (D) utgör spetsen, detta är givetvis lättare.. Men jag har bara en kniv som är som den.
1. Rent spontant kan jag tycka att hoppet är för stort mellan 1000 och 6000 grovlek. Det gängse är att välja en dubblering, dvs 1000/2000 eller eventuellt 1000/3000, för att sedan avsluta med en riktigt fin grovlek. T ex 5000. Högre än så behöver man inte gå såvida man inte är "analpetig".

Som avslutning kan man som det redan har sagts strigla eggen. Samma regler gäller på den punkten. Man går från grovt till fint och avslutar på ultrafint om man är riktigt noga. I så fall hamnar man inte sällan på sub-mikron-nivå, t ex 0,2 µ.

2. Låt oss först konstatera att en kniv antingen slipas eller brynes. Vässar gör man en blyertspenna ;).

Så till huvudfrågan. Egentligen är det helt ointressant hur slipfasen ser ut på den aktuella kniven. I slutändan är det du som bestämmer vilken vinkel eggen och eventuellt hela slipfasen skall äga. Det i sin tur beror på kniven planerade användningsområde i samspel med stålets beskaffenhet, samt värmebehandlingen.

I ditt fall kan det dock bli en i det närmaste omöjlig uppgift att få fram en sådan egg eftersom ditt bryne inte arbetar tillräckligt effektivt/grovt. Det är helt enkelt för fint för ett sådant arbete, dvs för en seriös reprofilering. Till det skulle du behöva ett diamantbryne eller någon typ av maskinell hjälp, t ex roterande slipsten (Tormek, Kirunaslipen osv) eller en bandslip. Personligen vill jag gå sakta och försiktigt fram, varför jag allra oftast väljer ett diamantbryne med en strävhet på ca 120-240.

3. En äkta skandinavisk slipfas ser ut precis som du beskriver. Men återigen - bara för att den finns där betyder inte att den är den mest optimala. Mina moraknivar som är utrustade med en fullt flatslipad skandinavisk slipfas är utrustade med en liten mikroegg för enkelhetens skull. Detta påverkar inte knivens förmåga att gå igenom diverse material i någon större utsträckning. Först när mikroeggen de facto börjar övergå i en primäregg (enligt svensk terminologi) så slipar jag ned/tunnar ut hela slipfasen.

~Paul~

Tack för alla svar. Kniven jag lyckades slipa upp är handgjord av min far. De med liten eggfas är köpeknivar och igen speciellt. Har även en del billiga köksknivar jag skulle vilja slipa till.

Får köpa en grövre sten när ekonomin tillåter. Tack igen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg