Knivvärdering?

Hej!

Har precis dammat av en "gammal" SOG Desert Dagger som legat gömd i en låda de sista åren. Tror den togs ur produktion 2005. Har kydexfodralet som ersatte de tidigare upplagornas nylonversion.

Någon som har koll på begagnade knivar och kan ge upplysningar om vad en sådan kniv skulle kunna vara värd, på en höft?

Nyskick, förutom att kydexfodralet är vridet några grader i längsaxeln efter lite slarvig långvarig förvaring.

OBS. Detta är alltså ingen annons, då hade jag självklart postat annorstädes.

/M

1. Tror den togs ur produktion 2005.

2. Har kydexfodralet som ersatte de tidigare upplagornas nylonversion.

3. Någon som har koll på begagnade knivar och kan ge upplysningar om vad en sådan kniv skulle kunna vara värd, på en höft?

4. Nyskick, förutom att kydexfodralet är vridet några grader i längsaxeln efter lite slarvig långvarig förvaring.
1. 2004 för att vara helt noga.

2. Fast det har funnits två olika typer av kydexfodral. Frågan är vilket du äger. Är det den första eller andra varianten? (bilderna kommer sist i inlägget).

3. Beroende på modell och graden av finish så kan det variera från ca 800:- kronor (near mint) till 5-6 K (modellen med läderlamellhandtag, numrerad och begränsad upplaga). De vanliga i AUS-6 och 440A inbringar mellan 1500:- och 2500:- kronor på dagens auktioner.

4. Det faktum att din slida är vriden sänker förståss priset på kniven. Om du kan få tag i en ny så skulle jag råda dig att skaffa en sådan. Du förlorar annars ca 50% av värdet.

~Paul~

Bilagor

• Sog desert dagger, kydex.jpg
    Sog desert dagger, kydex.jpg
    26.5 KB · Visningar: 379
  • Sog deser dagger 2.jpg
    Sog deser dagger 2.jpg
    23.2 KB · Visningar: 366
tackar för hjälpen!

det är fodralet längst ner som du lade up dePaul. Men remmen runt handtaget är av nylon på mitt. bockningen/vridningen på fodralet är rätt diskret och har uppkommit med kniven förvarad däri hela tiden. skulle man inte kunna räta upp det med lite varmluft och ett par klamrar, tror ni? har tyvärr ingen kamera som jag kan ta vettiga närbilder med, ska försöka med min kompaktkamera och se...

/M

tackar för hjälpen!

det är fodralet längst ner som du lade up dePaul. Men remmen runt handtaget är av nylon på mitt. bockningen/vridningen på fodralet är rätt diskret och har uppkommit med kniven förvarad däri hela tiden. skulle man inte kunna räta upp det med lite varmluft och ett par klamrar, tror ni? har tyvärr ingen kamera som jag kan ta vettiga närbilder med, ska försöka med min kompaktkamera och se...

/M
Du har den senaste versionen med AUS-6 blad, om din beskrivning stämmer.

Det går att forma om kydex. Du bör dock skaffa en mall att placera in i slidan i stället för kniven. Därefter värmer du kydexen med t ex en varmluftspistol och försiktigt korrigerar felet (med handskarna på).

~Paul~

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg