Knivslipning för praktiskt användning

Knivslipning för praktiskt användning typ eld,rensa fisk mm..
Har slipat knivar o yxor nu i ca 2år med spyderco sharpmaker o har helt slutat att använda dom fina stavarna sen länge.. För nå månad sen tillverkade jag ett slipblock med 15 o 20 graders vinklar typ spyderco där man kan fästa diamanfil 120 korn i spårvinkeln o fått hittills effektivaste slipningen för mina behov..

Upplever att en fint slipad o polerad kniv skär sämre än en vass fast grovt slipad kniv... Känns som att grov slipning ger lite sågtänder o de verkar skära mkt bättre speciellt i mjukt som fisk el tomat..

Vet inte om jag är på rätt spår...så rätta till mig isf.

Bilagor

• DSC_0461.jpg
    DSC_0461.jpg
    17.6 KB · Visningar: 845
1. Upplever att en fint slipad o polerad kniv skär sämre än en vass fast grovt slipad kniv... Känns som att grov slipning ger lite sågtänder o de verkar skära mkt bättre speciellt i mjukt som fisk el tomat..

2. Vet inte om jag är på rätt spår...så rätta till mig isf.

1. Ja och nej. Tomat, squash, aubergine och nybakat bröd med hård skorpa tjänar absolut på att skäras med en sågtandad kniv eller microserraterat och flatslipat blad.

Det finns dock andra material där en polerad egg biter bättre. Av denna anledning använder man exempelvis inte sågtandade blad i samband med täljning och diverse träarbeten ;). Det handlar ofta om tillfällen där man pressar eggen igenom materialet utan att använda sågrörelsen.

2. Absolut. Har själv haft funderingar på en liknande anordning. Mina tankar har kanske landat på andra vinklar och material än den manicken du visar upp här. T ex så skulle jag vilja se fler vinklar, framför allt mindre och dessutom en belagd yta på din apparat som i händelse av att kniven glider av brynet och träffar basen inte genast lämnar en slö fläck i eggen.

Någon slags fästanordning som fixerar fast brynet av olika dimensioner är dessutom önskvärd. Det blir i längden jobbigt att ideligen behöver centrera och korrigera placeringen av brynet inne i skårorna.

Sugproppar kan vara användbara som "fötter" till denna anledning ifall man vill utnyttja diskbänk eller liknande för att stadga upp hela anordningen.

~Paul~

1. [Ja och nej. Tomat, squash, aubergine och nybakat bröd med hård skorpa tjänar absolut på att skäras med en sågtandad kniv eller microserraterat och flatslipat blad.]

Det finns dock andra material där en polerad egg biter bättre. Av denna anledning använder man exempelvis inte sågtandade blad i samband med täljning och diverse träarbeten ;). Det handlar ofta om tillfällen där man pressar eggen igenom materialet utan att använda sågrörelsen.

2. Absolut. Har själv haft funderingar på en liknande anordning. Mina tankar har kanske landat på andra vinklar och material än den manicken du visar upp här. T ex så skulle jag vilja se fler vinklar, framför allt mindre och dessutom en belagd yta på din apparat som i händelse av att kniven glider av brynet och träffar basen inte genast lämnar en slö fläck i eggen.

Någon slags fästanordning som fixerar fast brynet av olika dimensioner är dessutom önskvärd. Det blir i längden jobbigt att ideligen behöver centrera och korrigera placeringen av brynet inne i skårorna.

Sugproppar kan vara användbara som "fötter" till denna anledning ifall man vill utnyttja diskbänk eller liknande för att stadga upp hela anordningen.

~Paul~

Då va jag lite rätt ute iaf... men de går utmärkt att tälja med en grovt diamantslipad morakniv till friluftsliv så man får till eld o öppna buken på en fisk el vilt..

Finns kanske en anledning varför kocken använda bara diamantstav för att bättra skärpan....då den skär bättre i kött,fisk o grönsaker än en polerad egg..

1. de går utmärkt att tälja med en grovt diamantslipad morakniv till friluftsliv så man får till eld o öppna buken på en fisk el vilt..

2. Finns kanske en anledning varför kocken använda bara diamantstav för att bättra skärpan....då den skär bättre i kött,fisk o grönsaker än en polerad egg..
Det här är ett mycket komplicerat ämne. I princip varje enskilt material kräver sin specifika skärmetod. Att därför jämföra mer än två samtidigt blir extremt svårt. Det som är den avgörande faktorn är materialets molekylära sammansättning och täthet. Men andra ord så kan man inte dra alla köttsorter och alla grönsaker över en kam.

1. Visst kan du tälja med en diamantslipad morakniv. Mikroserrationen är trots allt tillräckligt liten för att det skall vara någorlunda effektivt. Samma gäller fisk och kött. MEN...Om ett blad äger en högpolerad egg vars eggapex ligger på submicronnivå så spelar det ingen roll att bladet inte är microtandat. En sådan egg är effektivt oavsett material. Tänk skalpell ;). Eller som en av de mer kända knivexperterna sade en gång; "Du skär med en vass kniv men du sågar dig igenom med en mindre vass dito".

Så till fisk använder jag blad med en ytterst polerad egg, på submicronnivå. I alla fall till att öppna buken med och att skära delikata filéer. Till grovrensning däremot använder jag en microserraterad egg på ett tjockare blad för att öka robustheten.

Också olika köttstycken kan ha diametralt olika sammansättning och därför kräver olika eggar. Allt från ett segt kött med långa fibrer, kollagen, svål och fett till lent och fint kött som i en bit kalvfilé.

Samma gäller som sagt grönsaker. En lök skär man inte gärna med en sågtandad eller mikroserraterad egg. Kniven pressas mer eller mindre igenom lökens segment och poängen är att dessa hänger ihop. En serraterad egg trasar däremot sönder segmenten och lämnar ett slarvigt slutresultat. Det samma gäller morot. Bladet pressas igenom och kravet på en mycket liten sekundäregg är viktigt. Det är det som gör skillnaden mellan att skära igenom moroten, varvid bladet glider igenom utan motstånd - kontra att bända upp den samma (som resulterar i en smäll när eggen efter övervunnet motstånd smackar in i skärbrädan).

2. Som sagt så använder även kockarna olika typer av eggar, allt från extremt polerade till grova och såg-/vågtandade sådana. Många kockar är traditionalister och kör på ett vanligt brynstål i krom/vanadin. Det finns precis som du antyder också stål med diamantyta och även keramiska sådana tillverkade med en yta i industriell safir.

Personligen undviker jag att ståla mina knivar eftersom det primära syftet är att räta ut eggen men trots det som avlägsnas ju material från eggen, varför jag anser att det är lika bra att ge eggen en liten omgång på brynet i stället.

~Paul~

Nu känns de helt plötsligt att jag måste gå upp i vikt ca 140kg så jag får tillräckligt långt me bälte runt buken för att få plats till alla dessa knivar för olika ändamål på min lilla skogstripp...

Tar o far iväg me min BMW M5a med släpkärra där jag har min X5 suv som är bra att ha när de dyker upp grusväg....byter kärran till den då jag hade även med mig en fyrhjulsdrift oxå på kärran för jag måste ju ta mig över stock o sten..

Man får helt enkelt bestämma sig för vilka arbetsuppgifter som man prioriterar och som kniven bör klara av bättre än andra.

Det är förstås inte helt lätt, vilket antalet knivmodeller och utföranden skvallrar om.

Av denna anledning är knivar en ständig diskussionskälla ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg