Knivnördar och inport

ebay mög

Hej!

Som litet tillägg till trådens statinnehåll så verkar ebay ha infört köpförbud på en hel del knivar som ska iväg till utlandet. Har vid ett par tillfällen under våren blivit nekad att köpa automatiskt när jag lagt bud. Står något i stil med att köpet ej är tillåtet pga deras "Weapons and knives policy". Sjukt deprimerande och värdelöst. Ärligt talat, en av gångerna bjöd jag på ett multiverktyg....

Verkar som vi knivsamlare kämpar i motvind för tillfället...

/M

Cannonball

Gäst
Hej!

Som litet tillägg till trådens statinnehåll så verkar ebay ha infört köpförbud på en hel del knivar som ska iväg till utlandet. Har vid ett par tillfällen under våren blivit nekad att köpa automatiskt när jag lagt bud. Står något i stil med att köpet ej är tillåtet pga deras "Weapons and knives policy". Sjukt deprimerande och värdelöst. Ärligt talat, en av gångerna bjöd jag på ett multiverktyg....

Verkar som vi knivsamlare kämpar i motvind för tillfället...

/M

Det har även hänt mig, jag har testat på flera olika knivar! Samma nekande varje gång... :-(
Nu beställde jag en från knifesupply.com och bad dom skriva "Handtool" på tulldeklarationen, det var absolut inga problem för dom. Har dock inte fått hem den än, så det är väl lite tidigt att ropa hurra...

Hej,
Jag väcker liv i den här gamla tråden. Är det någon som vet hur svenska Posten idag förhåller sig till att skicka knivar? Jag har letat på deras hemsida men blev inte mycket klokare av det. Enligt inläggen ovan var det problem under 2010 så min fråga är om alla som skickar knivar väljer andra speditörer eller om Postens byråkrater nyktrat till sedan dess?

Bakgrunden är att jag funderar på att köpa en fällkniv från fasttech.com i Hongkong och de verkar vilja anlita svenska Posten för sista delen av transporten.

Det rör sig om en helt ordinär fällkniv som inte kräver tillstånd enligt "Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål". Den går på mindre än 300 kr inkl frakt så det skall varken tillkomma moms, tull eller tullavgift.

Om någon har erfarenhet av fasttech.com får ni också gärna skriva en rad.

Vänliga hälsningar, Klas

Bara kollat knivarna. Går säkert bra. Jag har aldrig haft problem. Men du kan garanterat få mer kniv för < 300kr än vad de erbjuder där.

Har varit lite intresserad av en CRK Sebenza 21 L LEFT men det är ett kvartal leveranstid hos knifecenter.com, Skulle nog trots allt välja en ebay-leverantör när det kommer till styra upp det hela.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg