Knivkammen

Sitter och funderar lite kring sommarens vandring och vilken väg jag skall gå. Det jag fastnat för just nu men inte vet om det är genomförbart är följande,

Från Unna Räitastugan via Knivkammen till Sälka. Är det genomförbart på ett säkert sätt? Går det att ta sig upp från Unna Räitastugan till Knivkammen? Hur smalt är det (namnet antyder ju att det är väldigt smalt)?

Nedgången enligt kartan ser ut att enklast göras i dalen mellan Tjäktahjälmen och Kaskasanjunni. Hur är det att ta sig ned där?

Jag gick tillsammans med två kompisar den så kallade Jojo-leden förra året. Den löper mellan Unna Räita och Tarfala. Den kallas även Trepass-leden. Det första passet som alltså ligger närmast Unna Räita, mellan Pyramiden och Knivkammen var knepigast men det gav inga större svårigheter. Vi klättrade upp med full packning utan problem. Jag har inte gått upp på själva kammen, men jag tror inte att det är några problem att fortsätta upp när man väl klarat av klättringen upp i passet.

Det bör dock tilläggas att vi gick väldigt sent på säsongen när glaciären var väldigt nersmält, så vi behövde aldrig beträda glaciären på den branta sidan. Vad jag läste mig till innan vi gav oss iväg förra året bör man antingen göra som vi och gå sent, eller gå tidigt på säsongen innan glaciären blir barsmällt. Mittemellan kan det vara svårt att ta sig upp.

Om du vill kan du ju fortsätta ner till Sälka, men annars kan jag verkligen rekomendera att fortsätta fram till Tarfala. Det första passet var roligast att klättra uppför (och åka kana på snön på andra sidan), men de två kommande passen mot Tarfala erbjuder häpnadsväckande vyer. Häftigt att se Kebne från andra hållet och sen komma ner i Tarfala-dalen bakvägen.

Jo, tanken att gå jojo-leden har slagit mig men det får bli några dagar senare i så fall. Skall snurra i området ett par dagar och tänkte hinna med nåt lite mer ovanligt =)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg