Knivhjälp

Jag letar efter en bra kniv att ha som följeslagare på diverse äventyr :-D Jag har dock noll koll på marknaden och har alltid klarat mig med en Frost-jaktkniv med trähandtag som jag fick av min far som liten pojk. Nu har jag dock insett efter mycket slit på kniven att jag gärna behåller den i ett stycke då den är ett fint minne, så en ny kniv måste köpas.

1. Kniven får kosta max 6-700 kr.

2. Kniven skall gärna tåla att hugga yngre träd med (genom att slå mot knivryggen med en träbit/sten)

3. Jag vill allra helst ha en FÄLLKNIV

Dom flesta fällknivar jag tittat på verkar ha ett så tunt stål, men det kan vara för att jag är van vid min tjocka jaktkniv och moraknivar... Leathermans fällknivar t.ex. gillar jag mycket men tvekar på om dom håller för lite tufare behandling som att hugga i och bryta fiber i trä och dyl.

Hjälp uppskattas. Skulle oxå gärna vilja veta vad man faktiskt betalar för när man köper en vanlig kniv för över 1000 kr eller en fällkniv under 200 kr. Verkar helt galet i mina ögon men alla har ju sina egna ideer om vad som är bra och inte.

kNIV-BEHÖRIG?

Slå på kviven med sten / Bryta med Leatherman?
Har varit begåvad med kniv som VERKTYG, inte vapen så länge jag kan minnas. Har dock aldrig misshandlat mina knivar med sten. Har även en Leatherman med i bältet för jämnan, men har vett på att använda den till vad den är till för. Onödigt våld på vilket verktyg det än må vara, skär i mina öron.
Vill du ha en skön fällkniv, kan jag rekommendera EKA's Nordic T8. En bra kniv med spärr på bladet och ett skönt handtag.
Skall du promt ha ihjäl ett träd kan jag föreslå en ihopfällbar japansk såg. Mycket bättre än att avliva vilken kniv du än köper. Leatherman har även en såg med i verktyget. Kapar inga furor men duger gott till träd av julgransstorlek.
Eftersom jag även åker en del mc, använder jag Leatherman'en till alla möjliga reparationer. Ett verktyg man får ett starkt beroende av, helt omöjligt att skiljas från. Prylgalen? Javisst! Men hellre dyrt en gång, än massa billig skit att förstöra. Lycka till i vildmarken, men vårda din utrustning! Kanske den tar hand om dig som tack för hjälpen.
Heejs!

Jo, jag ser oxå en kniv som ett verktyg, och verktyg i mina ögon är till för att användas :-D Jag är inte rädd för att misshandla mina verktyg, jobbet ska bli gjort med minsta möjliga ansträngning.
En kniv är en kniv och man ska klara av att misshandla ryggen på sin kniv... har jag inte en redig träbit att slå på den med så använder jag en sten. Det är bara vad jag tycker, sen får ni gärna tycka att jag är helt galen :p

Fälla ett träd gör jag den gång jag av någon anledning blivit av med min packning till sjöss eller i ett snöras och behöver använda min kniv för att rädda mig själv/kompisen. Någon gång händer sånt och då vill jag vara förberedd...

Men du säger alltså att en leathermankniv inte klarar så pass hårdhänt hanterning?

Om någon sett Discoveryserien Man vs. Wild så ser ni en kille som delar min åsikt på hur man brukar en kniv :-D Någon som råkar veta vad för kniv han springer runt med, verkar vara en robust sak...

En gerber gator mesta delen av tiden alltså... jag har tittat på gerber gator 1 innan, 2:an har jag aldrig sett i verkliga livet...

Finns det någon som kan ge feeback på Gerber Gator knivarna?

Mitt första inlägg!

Jag har en Gerber Gator. Det är en fällkniv med hög kvalitet och rejält gummi i handtaget. Men när jag köpte den, som du, ville jag ha en allroundkniv som var hopfällbar. Det är inte Gerbern, jag blev helt förundrad när jag testade den "live" och upptäckte att den inte gick att tälja med. Den är mer lämpad för att sprätta eller snitta med, tex vid jakt.

Som allround kniv använder jag i stället Mora 2000. Den är riktigt rejäl, billig och med skönt gummihandtag. Tyvärr är den inte hopfällbar men 89 spänn på GeKås kan motivera ett köp sju dagar i veckan.

Gerber Gator är för övrigt billigast på Clas Ohlson och den senaste med "fackverks"-utseende är riktigt snygg.

Sph1nx; sa:
Jag letar efter en bra kniv att ha som följeslagare på diverse äventyr :-D Jag har dock noll koll på marknaden och har alltid klarat mig med en Frost-jaktkniv med trähandtag som jag fick av min far som liten pojk. Nu har jag dock insett efter mycket slit på kniven att jag gärna behåller den i ett stycke då den är ett fint minne, så en ny kniv måste köpas.

2. Kniven skall gärna tåla att hugga yngre träd med (genom att slå mot knivryggen med en träbit/sten)

Ok, här kommer ett förslag som jag själv skulle anse _mycket_ intressant.

Jag anser att punkt 2 och 3 inte går ihop för fem öre så jag väljer att stryka punkt 3 till förmån för en rejäl kniv som räddar dig den där gången när bara det bästa är bra nog. Jag ägen en själv och är mycket nöjd. Visserligen har jag skickat tillbaka den för att få eggen slipad till en lite annan eggvinkel som jag gillar bättre, men det är en kanonbra kniv även original. Den har varit vid min sida många gånger och den gör alltid sitt jobb med bravur. När jag ska ut på något upptåg blickar jag först över knivsamlingen och om jag vet att jag kommer att behöva något rejält så hamnar ögonen fort på just denna. Förmodligen åker det med någon vacker tveeggad kniv också som får agera "korvkniv" men denna tar hand om grovgörat. Jag är pedant av mig och på flera av knivarna är tanken att man inte ens ska hitta fingeravtryck mellan användningarna, men jag har två knivar som verkligen används som verktyg. Där är det andra regler som gäller. De får ta de hårda smällarna och den otrevliga behandlingen och än har de inte klagat. Det är denna kniv och dess något mindre bror, S1.

Mina damer och herrar, jag presenterar, fällkniven A1.
http://www.fallkniven.com/a1f1/a1_sv.html

Och nu kommer den självklara frågan: Men kostar inte den över 1600? Jo, om man köper en ny så. Går man däremot in på prylmarknaden här på utsidan hittar man en svart A1 med kydexslida för 595 riksdaler. Mer kniv för de pengarna lär man få leta efter. Skulle den ha någon skavank gör ju inte det något heller eftersom du också ska använda den som ett verktyg.

Hjälp uppskattas. Skulle oxå gärna vilja veta vad man faktiskt betalar för när man köper en vanlig kniv för över 1000 kr eller en fällkniv under 200 kr. Verkar helt galet i mina ögon men alla har ju sina egna ideer om vad som är bra och inte.

Ok, för att begränsa mig till A1 får man en kniv i högsta kvalitet, väl genomtänkt, tånge som går igenom hela handtaget i nästan full bredd, 6mm tjockt blad (vid bladryggen) i ett superstål och ett handtag som är framtaget för att fungera i alla tänkbara väder. Man får en kniv som man verkligen kan lita på. Givetvis är den "overkill" till mycket men samtidigt är det skönt att ha en rejäl och bra kniv när man ska använda den som verktyg. Jag har hört att de testat hur mycket man kan bryta i bladet på A1 innan det smäller av. Upp till 250kg klarar den av och någonstans i närheten lite högre upp på viktskalan smäller den av. S1 klarade 180kg om jag inte missminner mig. Jag anser att denna hållfasthet är extrem för att vara en kniv och det är långt mer än för "husbehov".

Om det skulle komma en dag när jag själv tappade packningen på sjön eller i ett snöras, då finns det ingen annan kniv jag hellre skulle vilja ha med mig än en Fällkniven A1.

Sph1nx; sa:

3. Jag vill allra helst ha en FÄLLKNIV

Dom flesta fällknivar jag tittat på verkar ha ett så tunt stål, men det kan vara för att jag är van vid min tjocka jaktkniv och moraknivar... Leathermans fällknivar t.ex. gillar jag mycket men tvekar på om dom håller för lite tufare behandling som att hugga i och bryta fiber i trä och dyl.

En fällkniv som går att hugga träd med? Jomentjena, är inte hela poängen med en fällkniv att den ska vara liten och smidig?

Jag kan rekommendera en samekniv, inte en liten tornedalsvariant utan de som brukar kallas norgekniven ibland. T.ex. de från strömeng (http://www.karport.no/knivsmia/), finns också bra varianter från t.ex. brusletto. Köpte en i Kautokeino för 600 NOK. Går definitivt att hugga träd med, det man betalar för är hantverket och kvaliteten i stålet. Bruslettos (som strömeng också får sina blad ifrån) blad handtillverkas i Solingen i tyskland, som är känt för sina skickliga knivfabrikanter. Knivryggen tål definitivt att hamras med en klubba. Däremot tål den nog inte sten någon längre tid, men det är det nog ytterst få knivryggar som gör.

Annars får man väl instämma, med föregående talare, i att en A1 för 595 är ungefär så mycket kniv det går att få för den summan.

Det är inte lämpligt att slå på fällknivar med vare sig träbitar eller stenar. Det är heller inte lämpligt att bryta och bända med fällknivar.

Stenar ska man inte slå knivar med över huvud taget. Inte ens knivar med fast blad. Och speciellt inte om du vill ha den som ett fint minne.

Köp en billig kniv om du ska misshandla den.

Att se på TV och bli prylkunnig duger inte. Det är IRL som gäller! Fällkniv är istället för kniv. Det du frågar om är yxa, men i friluftssammanhang, burna, är oftast en såg bättre. Tro aldrig vad du ser på TV/Film utan bara vad du själv kan göra i IRL.
Börja med en gummikniv......

Annars får man väl instämma, med föregående talare, i att en A1 för 595 är ungefär så mycket kniv det går att få för den summan. [/QUOTE]

vart köper man den för 595??

på dersas hemsida är lägsta priset 1455.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg