Knivar, S1, F1, annan?

Är på väg att köpa kniv. Tittat främst på F1:an och S1:an. Någon som har erfarenhet av dessa? Någon bättre, sämre? Eller rent av någon annan kniv att rekommendera? Tacksam för information!

/Magnus

Användning?

Forum kläder hmmm...... Har du tänkt använda kniven till tillskärning eller att sprätta sömmar?

F1

Hejsan!

Har en f1:a med läderslida, som är ett par år gammal. Mycket bra kniv, och fruktansvärt slitstark. För att nämna någon nackdel, så måste svårigheten att få bra skärpa på den tas upp. (Någon som har något bra tips...)
När jag hade som störst nytta av slitstarkheten ,var under överlevnadsutbildningen (flygvapnet), där man verkligen missahandlade kniven. Det hårda, svårslipade stålet behöll då också skärpan mycket bra.
Den är ju ganska tung, så det går att hugga inte alltför grova dimensioner. Det som underlättar är om man knyter en bit fallskärmslina eller skosnöre eller något, i hålet, och kan på så sätt sticka igenom handen, och kniven kommer längre ut (högre fart) och hugger bättre.
Storleken tycker jag är alldeles lagom. Alternativet är att man har en större och en mindre kniv istället

Johan

Slipa

Skulle aldrig köpa en så dyr kniv. Vanliga moraknivar kostar mindre, är lättare att slipa, blir vassare (kända patologer i Uppsala använder Moraknivar till att skiva hjärnor med, billigare och minst lika vassa som specialknivarna) väger mindre, ger mindre ångest om den skulle försvinna.

När jag var ute och lekte krig (lumpen) hade jag två knivar. En jävligt vass och ren, att tälja, skära av naglar med och annat som kräver skärpa. Den andra användes till att göra rent kulsprutor, öppna konserver, bända, låna ut, klyva ved osv.

Nåväl, för att slipa upp svåra knivar kan jag rekommendera ett diamantbryne. Ta det sista med en sån där slip-pinne som kockar har. Diamantfilen på Leatherman funkar ganska bra att slipa med, men ett riktigt bryne funkar bättre. Diamant-brynen finns på bla. ClasOhlson och http://www.globetrotter.de

Kan inte annat än att hålla med Björn till 1000%!!!!

Varför lägga ut 100-tals kronor på stylad kniv när man kan köpa en Morakniv på Clas Ohlson för 25 kr med (i alla fall enligt min egen erfarenhet) minst lika bra stål i bladet?

Då kan man ju dessutom som sagt ha den att peta kilar med eller gräva i jorden eller vad f*n som helst!

:) /Magnus

sliptips

hej här kommer ett tips på hur man slipar .
Använd en bandslipmaskin med korn 100-200.matta ner kornen med en metallbit.slipa fram en råegg på bladet.
Polera bort råeggen med en pollerskiva av bomull med slippasta. tex pasta för rostfritt.
Jag har provat flera metoder men denna fungerar bäst på rostfritt.

mvvh pjor

Ang. bladstål

Med anledning av inlägget från Samuelsson vill jag inflika en liten kommentar. Det är en enorm skillnad när det gäller stålsorter, men det kanske inte märks så mycket under "normal" användning. Ett kolstålsblad är lättare att få vasst, visst, men det rostar lättare och kan dessutom vara sprött om det är fel härdat. Rosttröga stål är kända för att vara svåra att få vassa -använd ett diamantbryne så blir det bra med den saken. Det specialstål (VG-10) som används till S1, F1 m.fl. är framtaget för att hålla skärpan länge, vara hårt, men samtidigt segt och rosttrögt.

Jag föredrar själv kolstålsblad, men tycker inte att man skll ringakta de andra stål som finns, de har sina användningsområden.

Visst är jag medveten om olika stålsorter - personligen föredrar jag numera rostfritt pga att jag numera sällan använder kniven till att tälja eller kapa buskar med utan snarare som säkerhet vid klättring, segling mm. Moraknivarna finns ju i både kolstål, samt RF och laminatstål (Triflex).

Tidigare föredrog jag kolstål vilket enkelt blir rakbladsvasst om man avslutar med oljeinsmord läderrem.
Men nu är jag lite inne i "Leave No Trace"-trenden och därmed nöjer jag mig med RF.

Det jag menar är att det finns gränser för prylbögeriet - det kanske inte är livsnödvändigt med en youghurtsked i titan/kolfiber/borfiber/alu 7075-T6/epoxihoneycomb förstärkt med kevlar och guldpläterat handtag över kapton/teflonskikt/mylarfilm och sedan trycksatt med helium för att minska vikten...

Knivval

Jag har ingen F1/S1 men dock en massa andra knivar. Jag skulle nog ta S1 pga. huggmöjligheten. Sedan skulle jag komplettera med en fällkniv, gärna enhandsmanövererad typ Buck Crosslock eller Gerber EZ-OUT. S1'an är slipad på ett annat sätt än F1= bättre hållbar egg för hugg.
Många knivskribenter i världen anser F1/S1/A1 tillhöra bland de allra bästa serietillverkade knivarna!

För övrigt anser jag att var och en själv väljer kniv att trivas med oavsett prisklass. Det kan ju faktiskt vara så, vilket det är för mig, att kniven inte bara är ett verktyg utan även ett hantverk med utstråling, kvalité och design. Är någon nöjd med en Morakniv för 50:- är ju lyckan gjord för den personen. Jag köpte i förra veckan en Benchmade Ares för 2200:- och känner mig fullt tillfreds med den. Tillfreds just för mitt eget höga nöjes skull...Grillpinnen blir inte bättre med priset på kniven, jag om någon, erkänner det.

Således, slutet gott allting gott!

Måste erkänna att jag oxå har en F1 för 2000 kr.
Fast det är en Ortovox F1 Focus förstås...

;-) Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg