Fast det fina med knivsamlande är att det kan bli så dyrt som man själv önskar. Man behöver ju inte samla på original Loveless, Randall eller Scagel. Personligen blir jag lika glad att hitta en gammal mora som är välbevarad och lite udda. En sådan behöver inte kosta många tior .
~Paul~
Ja det är sant! Jag har en Hultafors HVK (som jag betalat 33 kronor för) vid kaminen i vardagsrummet. När en ny kniv anländer så testar jag den oftast vid kaminen och gör lite tändved och jämför den nya mot HVK:n. Jag blir alltid lika förbannad på hur bra HVK:n är för inga pengar alls!
Jag var ju bra mycket gladare när jag fyndade dom där små Jönsson mororna än vad jag var när jag hade betalat dyrt för en ESEE 4 och insåg att jag tyckte att den var skitdålig...
Jag har ingen plan eller struktur för knivsamlandet utan köper det jag tror ska fungera bra. Man letar ju efter den där kniven som ska få en att sluta köpa knivar. Fördelen med knivsamlingen är att den inte tar så mycket plats (än så länge...). Det är värre med yxsamlingen!