Knivar, dessa knivar!

Volcano kommer ju troligtvis i slutet av november och GP lagom till lucia.
Egentligen inget "hemligt" för de finns ju med på hemsidan.

Jaha ok. Ja Volcano är ju en lite udda fågel. Kan inte riktigt få ihop designen med det antydda syftet. Men jag kanske inte har tillräckligt "bred erfarenhet av tufft uteliv" för att förstå det, som de skriver på hemsidan ;)
Vad säger du?

Jaha ok. Ja Volcano är ju en lite udda fågel. Kan inte riktigt få ihop designen med det antydda syftet. Men jag kanske inte har tillräckligt "bred erfarenhet av tufft uteliv" för att förstå det, som de skriver på hemsidan ;)
Precis som du så förstår heller inte jag filosofin bakom den här designen.

En långt utdragen trailing point och en töntig ricasso i kombination med ett tämligen stort parerskydd gör i alla fall inte mig lycklig ;). Och på köpet 7 mm tjockt blad på en kniv vars bladlängd är endast 17 cm?!? Kniven väger dessutom sina modiga 369 g slidan ej inberäknad. Varför helt enkelt inte ta med en liten yxa ut i busken?

Det här är varken en jaktkniv, täljkniv, campingkniv, fiskekniv eller huggare. Frågan är vilken grupp av frilufsare som har någon användning för den?? Min personliga åsikt är att man på Fällkniven börjar mer och mer snegla på den amerikanska kontinenten med dess krav på överbyggda skapelser utan ett egentligt användningsområde, där störst och tyngst väger mest ;).

~Paul~

Japp. Det hade varit mer intressant att se materialen i något åt A1:ans håll, som tilltänkt "vildmarkskniv". Kunde blivit en stadig och vacker pjäs.
Undrar förresten om det nya laminerade CoS kommer att ersätt deras lam VG10...? Kommer F1 och gänget att dyka upp i detta stål efterhand...?

Japp. Det hade varit mer intressant att se materialen i något åt A1:ans håll, som tilltänkt "vildmarkskniv". Kunde blivit en stadig och vacker pjäs.
Undrar förresten om det nya laminerade CoS kommer att ersätt deras lam VG10...? Kommer F1 och gänget att dyka upp i detta stål efterhand...?
VG-10 kommer nog att vara det primära stålet för en lång tid framöver. Dock kommer det säkert sprint runs i CoS i samband med modeller som idag av tradition är tillverkade i just VG-10.

~Paul~

Vad säger du?

Mycket Randallinfluenser. Påminner om mod 27 Trailblazer, en kniv jag har i min ägo eftersom den är så vacker och bär på Scagels linjer. Dessvärre helt oanvändbar. Jag har verkligen försökt klura ut vilken meningen med designen är, utan att lyckas. Märkligt eftersom vi talar om en knivtyp som brukats under närmare ett sekel???

Mycket Randallinfluenser. Påminner om mod 27 Trailblazer, en kniv jag har i min ägo eftersom den är så vacker och bär på Scagels linjer. Dessvärre helt oanvändbar. Jag har verkligen försökt klura ut vilken meningen med designen är, utan att lyckas. Märkligt eftersom vi talar om en knivtyp som brukats under närmare ett sekel???
Traditionellt användes dessa knivar till flåning och passning av vilt pga den utpräglade bladbuken. Kniven lämpade sig också för diverse lägerarbeten. Den aktuella kniven har dock så många svagheter att den inte går att använda effektivt i samband med dessa arbeten.

~Paul~

På samma sätt är det mer accepterat att ha en modellbåt (gärna segelbåt) i bokhyllan än en modell av en STRV 122.
Har du flygplan i taket läser du Biggles och bor kvar hemma hos mamma.
Bygger du modeller av stridsfordon har du livstidsmedlemskap i SMB och är ungefär lika asocialt konstig som de som håller på med radio eller bygger modelljärnvägar.

Haha! Klockrent... De grymmaste och värsta meganördarna kallas för "nyblivna mammor". Det är ändå något väldigt militant över dom och de samlar på varandras graviditets- och förlossningsberättelser.

För att stilla mitt växande habegär så beställde jag igår en EKA Swede 8 som var på rea..... Som en fix kan man säga. Hoppas att jag sedan kan tänka klart. :D

Ett frimärkes primära syfte är att frankera ett brev. Det är således ingen skillnad på filosofin bakom knivar och frimärken ur samlarsynpunkt ;).

Är ingen expert på frimärken men visst går det att använda gamla frimärken? Kanske kan någon hoppa in här :).

~Paul~

Senaste EKA-kniven jag köpte på Tradera kom med ett kuvert frankerat med en uppsättning öres-frimärken från trettio- och fyrtiotal. Jag undrade om han inte kunde sälja ofrankerade öres-frimärken på Tradera. Han hade förstås försökt, men utan framgång. Både kniven och frimärkena hade han efter pappan som gått bort.

Senaste EKA-kniven jag köpte på Tradera kom med ett kuvert frankerat med en uppsättning öres-frimärken från trettio- och fyrtiotal. Jag undrade om han inte kunde sälja ofrankerade öres-frimärken på Tradera. Han hade förstås försökt, men utan framgång. Både kniven och frimärkena hade han efter pappan som gått bort.
Va sorgligt. Personligen hade jag helt enkelt behållit frimärkena.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg