Kniv vid paddling?

Hej!

Som nybliven paddlare läser jag ganska mycket tidningar/böcker med alla möjliga tips och råd. Många verkar överens om att en kniv är viktig att ha med men vilka egenskaper bör den ha? Vilka uppgifter ska den klara av?
Har sett att det finns dykarknivar/räddningsknivar för tusetals kronor men är det nödvändigt med en sån?.
De krav jag själv skulle ställa är att den ska vara rostfri (självklart), sitta säkert men samtidigt vara lätt att lossa med en hand. Det vore ju också praktiskt om den flöt, men med rejält blad blir väl skaftet enormt om det ska hålla kniven flytande.

Kom gärna med synpunkter och förslag på en lämplig kniv till vettigt pris.

VH/Anders

Hej,
Det duger med en vanlig morakniv eller en enkel fällkniv. Under 25 års havspaddling har jag sällan använt kniven till något annat än att skära kött och bröd. Vid paddling ligger den nedpackad.

/Klas

Sedan fyra år har jag haft en ihopfällbar rostfri kniv från Hjertmans med artikelnummer 6908-1 för 129 kr.
Den förvarar jag i flytvästens ena bröstficka och jag har den fäst med en tunn lina.

Inte tillstymmelse till rost, fast skaftet i aluminium har ärgat lite, men så har det suttit på i ur och skur under minst 150 paddeldagar (i sötvatten såväl som saltvatten)

Den allra viktigaste uppgiften är väl att kunna skära sig loss om man fastnat. Det kan ju vara ett fiskenät eller någon lina. En annan uppgift som jag har blivit tvungen att ta kniven till hjälp med är då jag ska byta AA-batterier i min GPS till sjöss. Fingrarna och naglarna är blöta och det är hopplöst att få ut batterierna. Då kommer kniven väl till pass.

Sedan fyra år har jag haft en ihopfällbar rostfri kniv från Hjertmans med artikelnummer 6908-1 för 129 kr.
Den förvarar jag i flytvästens ena bröstficka och jag har den fäst med en tunn lina.

Inte tillstymmelse till rost, fast skaftet i aluminium har ärgat lite, men så har det suttit på i ur och skur under minst 150 paddeldagar (i sötvatten såväl som saltvatten)

Den allra viktigaste uppgiften är väl att kunna skära sig loss om man fastnat. Det kan ju vara ett fiskenät eller någon lina. En annan uppgift som jag har blivit tvungen att ta kniven till hjälp med är då jag ska byta AA-batterier i min GPS till sjöss. Fingrarna och naglarna är blöta och det är hopplöst att få ut batterierna. Då kommer kniven väl till pass.

Kör med en enkel Claes Ohlson fällkniv i flytvästen. Viktigaste uppgiften ovan, Vanligaste upgiften har varit att använda sågen för att pilla ut sten ur skedda-fodral när skeddan kärvar.

--- Mats ---

Klart du måste ha en speciell kniv, det är väl en prylsport vi håller på med eller?
Själv har jag en Leatherman nerstuvad i främre packutrymmet,och har köpt en Spyderco saltvattenbeständig fällkniv med livstids garanti, för allmän användning.Dyraste kniven vinner LoL.

knivlös

Hej!

Som nybliven paddlare läser jag ganska mycket tidningar/böcker med alla möjliga tips och råd. Många verkar överens om att en kniv är viktig att ha med men vilka egenskaper bör den ha? Vilka uppgifter ska den klara av?
Har sett att det finns dykarknivar/räddningsknivar för tusetals kronor men är det nödvändigt med en sån?.
De krav jag själv skulle ställa är att den ska vara rostfri (självklart), sitta säkert men samtidigt vara lätt att lossa med en hand. Det vore ju också praktiskt om den flöt, men med rejält blad blir väl skaftet enormt om det ska hålla kniven flytande.

Kom gärna med synpunkter och förslag på en lämplig kniv till vettigt pris.

VH/Anders

Jag paddlar utan kniv åtkomlig från sittbrunnen, peppar peppar. Då jag var aktiv dykare hade jag alltid kniv på mej vid dykning och jag bedömmer risken att fastna i nät som mycket större under dykning än vid paddling men man ska aldrig säga aldrig. Sen har jag alltid kamrater med mej och de kan förhoppningsvis hjälpa mej om jag skulle "näta mig" med kajak.

/Patrik

Under sommaren när jag paddlade förbi slussen så hamnade jag precis bakom en paddlare som bogserade en tom kajak och inte uppmärksammade Djurgårdsfärjan som stod och lastade. Med tryck på propellern vilket ju skapar en rejäl ström bakom, att gå in bakom är ju som att passera en bakvattenkant... Vilket resulterade i ett bad för den paddlaren på ett mkt olämpligt ställe. Nu kunde jag koppla i min cowtail och snabbt dra bort hela ekipaget d.v.s. två kajaker+paddlare till lugnare vatten och där inleda kamraträddning.

Och, när jag skulle tömma kajaker och få upp paddlaren i sin kajak igen visade det sig att bogserlina+paddelleash hade skapat en rejäl härva som hade snott sig runt hans ben. Det tog oss mer än en minut att i lugn och ro på stilla vatten reda ut det hela och få loss benet. Hade han varit själv så hade nog enda alternativet varit att skära sig loss så ja - kniv är ingen dum säkerhetsdetalj. Morakniv är inget bra alternativ, en räddningskniv som ska användas i syften som dessa ska ha ett tandat blad som snabbt avverkar nylonfiber. Kanske inte lika billiga som en morakniv men från nån hundring hittar man ju helt ok sådana.

Det finns ju två olika tillfällen man kan behöva en kniv när man opadllar kanot.

1: Om man sitter fast i något i/under vattnet. Då handlar det oftast om rep, nät och annat hyfsat tunt.
Bäst i det läget är någon av de olika specialknivar som finns för att skära upp kläder i sjukvårderiet.
http://www.benchmade.com/products/product_detail.aspx?model=5
http://www.benchmade.com/products/product_detail.aspx?model=7
De är inte vassa "framåt" och tar ingen plats på västen.

2. Om du lyckas ta dig upp på en ö och allt annat är borta. Då behöver du en "vanlig" kniv och då är tex Fällkniven WM1 bra. Tillsammans med ett eldstål, något att tända med och en visselpipa så klarar du dig såpass att sjöräddningen hittar dig. En alufilt är ju heller inte fel.

Så för prylnörden blir det följande: Benchmade 7-hook framtill på västen. Fällkniven WM1, eldstål, visselpipa och alufilt i en ficka på ryggen.

Här är ett annat alternativ, med en riktig egg, men ingen direkt spets vilket minskar risken att hugga sig i paniken när man vill snabbt ta sig loss.

http://www.gerbersverige.com/index.php/product/id/401

"River Shorty™
Gerbers River-knivar är tillverkade av rostfritt stål med ett medelhögt innehåll av kol, är högglanspolerade för att motverka korrosion och försedda med en räfflad yta på bladets ovansida för att man ska kunna lägga på extra kraft med tummen utan att skära sig. Slidorna är tillverkade i hårdplast och praktiskt utformade så att kniven passar på två sätt. Kan bäras i bältet, på stöveln eller på en flytväst."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg