Knasig guidning!

Jag har en GPS som jag inte riktigt begriper mig på... Det är en eTrex Vista Cx.
Antagligen är det bara nån liten inställning som är fel, men den guidar mig helt tokigt när jag säger att jag vill gå till en waypoint.

Häromdagen skulle jag åka till ett potentiellt fint ställe vid en sjö, mitt ute i skogen. Startpunkten var också mitt ute i skogen, eftersom det är där jag bor. Det första direktivet jag fick av min GPS var: "Nord till E4"... Ja, just det. Som om jag skulle åka nästan två mil till E4:an för att sen ta av nästa avfart och åka tillbaka igen. Jag hade kanske 6-7 km till min waypoint, och det är inte den allra mest primitiva vägen dit. Inte som ett par gräsiga hjulspår, alltså.

I inställningarna har jag beställt guidning för cykel och "följa väg" (inte fågelvägen).
Kartan är Fri Pro.
Varför i hela friden tycker GPS:n att jag ska sprätta iväg till E4:an??
 
Jag har en GPS som jag inte riktigt begriper mig på... Det är en eTrex Vista Cx.
Antagligen är det bara nån liten inställning som är fel, men den guidar mig helt tokigt när jag säger att jag vill gå till en waypoint.

Häromdagen skulle jag åka till ett potentiellt fint ställe vid en sjö, mitt ute i skogen. Startpunkten var också mitt ute i skogen, eftersom det är där jag bor. Det första direktivet jag fick av min GPS var: "Nord till E4"... Ja, just det. Som om jag skulle åka nästan två mil till E4:an för att sen ta av nästa avfart och åka tillbaka igen. Jag hade kanske 6-7 km till min waypoint, och det är inte den allra mest primitiva vägen dit. Inte som ett par gräsiga hjulspår, alltså.

I inställningarna har jag beställt guidning för cykel och "följa väg" (inte fågelvägen).
Kartan är Fri Pro.
Varför i hela friden tycker GPS:n att jag ska sprätta iväg till E4:an??

Gpsen kan inte följa vägarna i fri pro. Gör ett spår och följ den istället.
 
Senast ändrad:
Aha!
Det var en snabb och enkel förklaring. Då ska jag ta fram bruksanvisningen och klura ut hur man gör ett spår. Tack å tack för hjälpen!
 
Tyvärr är alltså

inte vägarna ruttbara i de topografiska Garminkartorna Men det går utmärkt att ha både ruttbar vägkarta och topografisk vägkarta samtidigt och då fungerar ruttbarheten även om du har vägkartan dold och topografkartan visas.

I ditt fall så gjorde GPSen en rutt på den bakomliggande baskartan och den har bara de största vägarna.

Om man inte har vägkartor så kan man bara få bäring och avstånd fågelvägen till en waypoint. Avståndet till nästa kurva eller nästa ruttpunkt brukar också anges fågelvägen.

Thure