Knak i vevarmar

Hej!

Jag har problem med knak i vevarmarna på min MTB. När man trampar som vanligt kand et ibland kaka/knäppa till högt. Har varit hos lokal cykelmek, han skruvade lite och sen var det fixat.. trodde jag. Efter bara någon timme så knakade det till igen.
Mycket skumt.

Nåon som har tips på vad det kan vara?

Vevarm?

Är du säker på att det är vevarmen, är drevet plant? Kolla mot en linjal. Brukar gå att rikta.
Du kan kolla vevarmen genom att fixera mostående vevarm vid bakgaffeln, med en rem. Kan du sen röra pedaländen så har du vevarmskludd.
Ta isär, gör rent och sätt samman med fett och dra med momentnyckel.
Har du inte rörlighet i vevarmen kontra vevaxeln så är det knäpp i vevlagren. Rengöring, inspektion, infettning och montering brukar räcka, MTB lever hårt. Du behöver passande verktyg till vevpartiet. Ramen brukar räcka som nyckelförlängare, dvs du måste ha ett stöddigt skruvstycke. Sitter det en kassett i byt ut den.

Go tur

Finns äldre trådar

om liknande ljud.

kolla även på långcyklingsforumet.

Jag hade liknande ljud som berodde på att skruvarna till dreven i femkantarmarna på veven inte var åtdragna tillräckligt.

Glapp i vevlagret?

Thure

Hej,
jag hade liknade problem vilket jag trodde var vevarmen oxå. Men det visade sig att det var trampan som behövdes dras åt, vilket även min cykelreparatör missade. Men när väl det var gjort försvann allt knakande.

Kan vara ide testa detta först innan man skruvar isär vevlager och vevarmar.

Lycka till

J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nagini Knak om vevlagret/vevarmen Mountainbike 3
bergholm Knak i ramen! Mountainbike 23
Joje Knak i ram? Mountainbike 9
mrhandley Knak i sadelstolpen/röret Mountainbike 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg