Knästöd

Har byggt mig en Kavat och är grymt nöjd med den. Funderar dock på att skapa något knästöd i sittbrunnen, då jag har svårt att ta spjärn mot däcket med knäna.
Någon som har idéer om detta?

Bygg ett par vingar om du trivs med idén att ha knäna i däcket. Men för att kunna paddla effektivt så tror jag du behöver kunna röra på dina knän när du trampar ifrån mot fotstödet. Gör du vingarna så att du kan ha knäna emellan dem när du paddlar framåt och kan lägga knäna under dem när du ska rolla eller leka så tror jag du får optimalt bruk för dem. Vissa färdigbyggda kajaker har dålig balans mellan detta och ibland upplevs det som att vingarna inte tillåter tillräckligt med rörelse med knäna, alternativt ger de för dåligt stöd då man faktiskt använder dem. Eftersom du bygger själv kan du ju trimma och bygga om allt eftersom du kommer fram till hur du vill ha det.
Lycka till/Samme

mielo; sa:
Vad är syftet med att ta spjärn mot däcket? Forspaddling? Rollningar?
All respekt för den som paddlar Kavat i forsen...

Det är väl så att mången glad havspaddlare har ett litet behov av att vara lite ombonad och ha god kontakt med sin kajak.

Delvis för rolltrix, men framför allt för att känna sig säker till havs. (Om man har lagt en stor del av sin tid i blandade motions/tävlingskajaker så vet man att det inte behöver vara så viktigt med stöden [att det rentav är dåligt att ta spjärn så], men vi vanliga dödliga gillar ofta den ombonade trygga känslan av kontakt.)

Så tänker jag att trådstartare tänker. Men jag hoppas att han tänker tokpaddla creeking med Kavaten, det hade varit helkoolt. ;-)

Ledses Patrik! Forsen får vänta något. Än sä länge är kajaken för ny för att jag ska våga mig ut med den i forsen.

samme83; sa:
Bygg ett par vingar om du trivs med idén att ha knäna i däcket. Men för att kunna paddla effektivt så tror jag du behöver kunna röra på dina knän när du trampar ifrån mot fotstödet. Gör du vingarna så att du kan ha knäna emellan dem när du paddlar framåt och kan lägga knäna under dem när du ska rolla eller leka så tror jag du får optimalt bruk för dem. Vissa färdigbyggda kajaker har dålig balans mellan detta och ibland upplevs det som att vingarna inte tillåter tillräckligt med rörelse med knäna, alternativt ger de för dåligt stöd då man faktiskt använder dem. Eftersom du bygger själv kan du ju trimma och bygga om allt eftersom du kommer fram till hur du vill ha det.
Lycka till/Samme

Hur fäster ni vingarna? Räcker det med epoxi och glasfiber, eller trälim, eller gör ni på något annat sätt?

Förtjockad epoxi brukar fungera bra. Har du gjort knästöden i trä så se bara till att grunda med ett lager epoxi först så blir fogen bättre.

Om du inte är helt hundra på placeringen så fäst knästöden med smältlim först, så kan du prova hur det känns. Det är inte alltid att det som fungerar de första fem minuterna är det som är bäst efter fem timmar..
Var bara noga med att få bort alla limrester innan du fäster permanent.

/ Ulf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Idd Dåligt limmade knästöd Paddling allmänt 2
Merckx såga av knästöd Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg