Knäppande trampnav

Har en ett och ett halvt år gammal cykel av det billigare slaget (Fuji Nevada 4.0) som nu börjat krångla så smått. Problemet består i att det liksom "knäpper" (såväl hörbart som kännbart, men inte alls omfattande) i eller i anslutning till trampnavet när jag belastar tramporna med större kraft (t.ex. klättrar uppför en backe snarare än håller farten på platten). Dock sker detta endast vid byte av sida, d.v.s. växelvis vid tryck med höger eller vänster fot beroende på åt vilket håll det knäppte senast.

Av detta kan man ju misstänka att det glappar någonstans, men grejen är den att jag vid stillastående undersökning finner trampnavet fullständigt stabilt i alla riktningar. Fenomenet har ingen negativ inverkan på framförbarhet, kraftöverföring eller övrig funktion, men jag upplever det ändå som störande i och med att jag känner det vid varje tryckutövning -- och är det något lager eller nåt som felar lär det ju förvärras med tiden. Tilläggas bör att detta är något som kommit smygande de senaste månaderna.

Är det någon som har något förslag på orsak och eventuell lösning...?
 
Om du kallar det för vevlager (som såvitt jag vet är mer korrekt) och googlar på "knakande vevlager" så hittar du nog en hel del svar.
 
Knakande cyklar kan man bli knäpp av.
Visst, det kan vara vevlagret (som du kallar trampnav), men det även vara pedaler, sadelstolpe, ramspricka, eller vad som helst annat. Ljud fortplantar sig på de mest märkliga sätt i en cykelram och härledningen kan vara ett helsike.
Men om du i första hand misstänker vevlagret så skruva väck vevpartiet och vevlagret, rengör, smörj och återställ. Har du tur så funkar det och blir tyst. Ett nytt vevlager kostar heller inte många kronor om du vill byta.
 
Det behöver inte vara vevlagret.
Vevarna (eller vad de heter, mellan vevlager och pedaler) kan sitta lite löst, har du provat att dra åt dem?
Kedjekransen (-arna) kan sitta löst på veven, har du provat att dra åt?
Pedalerna kan också knäppa lite. Du får prova med lite felsökning.
 
Precis som redan sagts kan det vara lite av varje! Sitter du ner kan det vara tex sadelstolpen! Står du upp kan det vara styret/styrstammen!
Vevlagret kanske är något löst ,kolla oxå om vevarmarna å pedalerna är riktigt åtdragna!
Hade själv ett knäppade ljud på min cykel som var mkt svårt att hitta det visade sig komma från lös "pedalkorg"

/Janne
 
Vanligaste orsaken

i min erfarenhet är att en eller bägge av vevarna sitter lite löst på vevaxeln. Åtgärdas genom att dra åt skruven som ofta en insexskalle med måttet 10 mm.

Kan också vara trampa eller drev som sitter lite löst på högra veven. Förutom vevaxelglapp.

Thure
 
Jag har en A till B cykel som används till och från jobbet och ICA. Fotbroms, 7 vxl, men ändå en cykel i 7500 kronors klassen. Cykeln är inköpt för mindre än ett år sedan

Jag hade använt cykeln relativt mycket under det knappa år som hann gå innan jag fick små 'knäppningar' som jag tyckte kom från vevlagret.
Eftersom jag har fri service på cykeln så besökte jag cykelaffären som konstaterade samma sak och menade på att vevpartiet behövdes tas isär och fettas in. Det var tydligen vanligt att fabrikanterna kunde slarva med sånt och inte använda sig av nog med fett vid montering av en ny cykel (vilket jag tyckte lät lite märkligt.)

Fick hur som helst tid för service drygt 10 dagar efter första besöket, då hade dessa knäppningar övergått till mycket tydliga knakningar när jag belastade vevpartiet.
Cykelbutiken menade på att det var inget ovanligt och ingen fara på taket, aluminium skulle tydligen dessutom vara väldigt "knakbenäget".

Cykeln lämnades in, hämtade den dagen efter.
Allt skulle vara åtgärdat och problemet fixat.
Första tramptaget jag tar från cykelbutiken så hör jag direkt att knakningarna finns kvar. 20 meter senare känner jag ett tydligt glapp när jag trycker på lite mer belastning.
Vänder om till cykelbutiken, beskriver hur nöjd jag är med deras service och ifrågasätter hur dom kan lämna ut en cykel som är ännu sämre efter service än den var innan.

Killen i affären känner på vevarmarna och upptäcker ett tydligt glapp.
Eftersom det har varit samma kille som tagit emot mig varje gång så vet han hur cykeln var före service och nu även efter.

Han tar direkt beslut om att "allt" ska bytas ut och att cykeln ska vara fixad inom ett par timmar.
Det roliga är att han höll sitt ord, hela vevpartiet inkl. vevarmar byttes ut. Dessutom till en bättre Shimano variant än det som var monterat original.

Cykeln hade även en original monterad dynamolampa som av någon anledning satt för tight mot frambromsen vilket gjorde att frambromsen hakade upp sig lite mot lampan varje gång man bromsade.
Ett fel jag hade sagt till om redan när cykeln var ny, även det till samma kille och han kom även ihåg det.
När jag hämtade ut cykeln så hade butiken även bytt ut lampan till en annan dyrare modell.

Lång historia från min sida..... men det kan vara värt att kolla upp vevpartiet.
Knakande cyklar kan förstöra hela upplevelsen.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg