Knä och skor

Hejsan!

Jag har haft/har problem med ett knä. Yttre menisken är bort opererad, korsbandet fixat men nu har jag även brosk i knät som läkare inte kan göra nåt åt.

Jag har inte idrottat på länge men tänkte nu ge mig ut på en lång vandringsresa.

Jag ska naturligtvis träna och se hur knät håller. Undrar om nån har tips på bra vandrarkängor vid knäproblem, nåt jag ska tänka på osv?

Ha de gott!

Jag har egentligen inga större problem med knäna trots att jag gjort sönder det ena en gång. Men ibland kan jag få lite känningar om jag bär tungt och är otränad.

För mig är det så att ju mjukare känga, destå mindre tar det på knäna, men mer på fötterna. Det brukar hjälpa att strecha ofta så att musklerna runt knäet slappnar av ordentligt vid vila, spänner man sig får inte knät någon chans att återhämta sig. Starka fötter är bra att ha, så slipper man ta upp alla stötar och ojämnheter med knäna. Vandringsstavar kan också vara bra som avlastning i stökig terräng.

Om man tränar på en balansplatta kan man få väldigt starka fötter. Eller så blundar man och står på ett ben när man borstar tänderna... Samma träning!

ortopedi

sök på ortopedi på gulasidorna. ett inlägg anpassat för dig är lite dyrt men vilken skillnad det blir. har själv haft samma problem. mvh

Styrka

och då funktionell styrka kring knät sådan som man får vid knäböjningar t ex stå på ett trappsteg och sätter ned andra foten ett trappsteg ned och så upp igen är mycket bra. Kan du göra 10 sådan rörelser efter varandra är du på god väg.

Cykelträning kan också vara bra innan vandringen.

Vandringsstavar torde vara utmärkt om du går i kuperad terräng speciellt nedför.

Thure

Har man styva skaft på kängorna, så får knäna ta upp alla ojämnheter.

Måttligt styva kängor, med bra sulor + stöd för knäna, borde vara rätt recept.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg