Nja, igen
Vad angår variation, jo, men det är nog mycket en smaksak. Cyklar sj både racer och mtb. Racern har fler positioner, jo, men det betyder inte att det är skönt att sitta i mer än hälften av dom längre än en stund?
Cyklar man länge så är det skönt att kunna variera både sittställning och handposition. Det är omöjligt med ett rakt styre.
Om din sittställning med bockstyre inte funkar för dig, trots variationerna, så beror det troligen inte på bockstyret, utan troligen på ngt grundläggande fel i din sittställning.
Deu kanske behöver hjälp med en analys av din sittställning? Flera olika handlare, tex CykelCity erbjuder en sk "Bikefit", det skulle nog göra nytta både för dig och många andra.
Eller så har du ett styre som inte passar dig, det finns en hel del olika utformningar att välja på.
Jag skulle dock inte rekommendera "någon av fälgarna i A-serien" då dessa har både dubbel- och enkelhylsa. Hjul som skall hålla skall byggas på dubbla ekerhylsor, dvs ur A-serien isf 719 eller 319.
Menar folk något annat (vad gäller hylsorna) så får de idiotförklara Anders på Veloform.
Anders på Veloform kan mkt väl ha rätt, map kvaliten hos Mavics olika A-serie fälgar.
Men det går definitivt inte att bedöma kvaliten hos en fölg enbart utifrån om den har dubbel- och enkelhylsa.
Till mina egna 'racerpendlarhjul' valde jag en bakfälg utan "hylsa" öht och den fälgen är både starkare och tåligare än en OpenPro.
Men då är det en fälg som från början är designad för att vara strak och långlivad utan "hylsa", en Mavic CXP33 (med 28mm däck, jag väger +95kg)
http://www.mavic.com/en/product/rims/road-triathlon/rims/CXP-33
(Mavic påstår iofs i sin reklamtext att CXP33 är 'eyeleted', men det är endast enkla plasthylsor)
Med det CXP33-bakhjulet har jag cyklat 2500-3500 mil utan någa som helst problem.
[/QUOTE]jag anser mig vara fullt kapabel till att avgöra OM nipplarna har effekt eller inte. Finns för den delen också Nylock-nipplar också på marknaden (eller är det också för modernt och farligt?).
och som en sista kommentar: jag bygger mina hjul själv, dvs jag vet vad jag har och inte har dragit och hur.[/QUOTE]
Om upplever att dina låsta nipplar gör nytta i ditt hjul så undrar jag hur hårt du spänner dina ekrar?
Jag har byggt mina egna hjul i >20år, jag aldrig använt ngn som helst form av ekernippel-låsning och jag har heller aldrig haft några som helst problem pga detta.
Men jag spänner alltid mina ekrar hårt och jämnt.
Jag har flera olika hjul, alla spända till minst 1000N(pga tillverkarkrav) eller mer.
I mitt hjul med CXP33-fälg ,som jag nämde ovan, är högersidan ekrar spända till c:a 1300N,
självklart är det DT Comp-ekrar och lika självklart är det DT Rev-ekrar på vänster sidan.
32 ekrar tot i hjulet.
Jag har, som sagt, cyklat många mil med det hjulet, jag byggde det för 14 år sedan, utan några som helst problem.
Jag har även köpt en del färdigbyggda hjul de senaste åren, hjul som även de är byggda helt utan Loctite och/eller låsbara nipplar.
Även de hjulen har fungerat utan några som helst problem, men då är ekrarna spända till >1200N, dessutom är de väldigt jämnt spända.
De hjulen har jga köpt ffa från
http://www.poison-bikes.de/Laufraeder-_-Konfigurator/
där kan man konfigurera sina egna hjul, map på fälgar, nav och ekrar.
Sedan bygger de dem och skickar dem på mindre än en vecka (åtminstone de hjul jag har beställt) och allt för ett pris som är lägre än priset för de ingående delarna i Sverige (åtminston lägre än det pris jag får betala för delarna i Sverige)
Vill man inte bygga sina egna hjul kan man med förtroende låta poison-bikes.de göra det.