Ju fler funktioner ju mindre bra
Visst är det kul med prylar men när de har allt i ett så blir det ett par mätinstrument som fungerar mindre bra.
Jag har haft en Casio med höjd och djup. Den var värdelös på höjd hade ingen temperaturkompensation men det var ca 25 år sedan så det är historia.
Jag har en av Suuntos värstingar som har höjd, lufttryck, lutning, kompass, temperatur, hjärtfrekvens, PC-interface tidtagning alarm mm mm.
Klockan heter X6 HR eller något liknande.
Det mesta fungerar över förväntan bra men kompassen litar jag inte på. Den verkar inte fungera alls när man har pulsmätning gående och jag är tveksam till den när pulsmätningen är bortkopplad.
Djupmätning ställer helt andra krav än lufttrycksmätning, jag har svårt att förstå att ett instrument skall kunna klara bägge dessa bra.
Bestäm dig för vad som är viktigast för dig av din önskelista och ta reda på omdömen från kritiska personer som testat respektive instrument innan du slår till.
Nokia har för övrigt en intressant telefon på väg ut som innehåller mycket av detta + GPS-tillsats.
Djup fanns inte med på Casion som länkades till ovan. Modellen finns att få tag på i Sverige och även på
http://www.globetrotter.se (själv så avstår jag från Casio pga erfarenheterna ovan).
Thure
[Ändrat av thureb 2004-04-06 kl 16:46]