Jag kan rekommendera en G-Shock för militärt bruk, du behöver rätt tid, belysning och ev. ett alarm. Resten kan du skita i.
Jag är inne på min andra G-Shock, den första började batteriet att ge sig på och armbandet var utslitet efter några års bruk, så det var billigare att handla en ny.
Min Mudman har varit med 2 vändor i Afghanistan och 2 vändor i Kosovo samt militär verksamhet här hemma. Mao verksamhet från Kiruna i norr till Masar e Sharif i ja typ söderut åt höger..
Jag har testat Suntoo's* klockor och många av mina kollegor har haft dem men jag är inte alls imponerad, har sett ganska många krångla och gå sönder och alla balla funktioner är inte att lita på.
Min uppfattning är att dem inte alls är så hållbara som dem vill marknadsföra sig som.
Varvade G-Shocken med en Marathon GSAR och initialt krånglade GSAR'en en del, vridringen lossnade etc. men när jag fått det fixat så var den riktigt nice, sålde den enbart för att jag behövde pengar till annat.
Nackdelen med en kraftig stålklocka är att den har en viss förmåga att "klonka" i överallt i stridsfordon och vapenmateriel. En G-Shock är lätt på armen och den klonkar inte i saker och ting.
Som noterats blir en ståklocka dessutom kall på vintern, även om det rekommenderas att man tejpar även baksidan på sin G-Shock.
Argumentet att köpa billigaste klockan för den kommer ändå att gå sönder faller på följande:
1. Går den sönder när du är i skogen kan du inte köpa en ny.
2. Köper du en G-Shock kommer du att få anstränga dig för att den skall gå sönder.
G-Shock är jävligt trista men för militärt bruk tycker jag dem är perfekta. Min drömklocka är en Rolex Sub, när jag köper en kommer den utan tvekan att nyttjas på jobbet.
*Core och X-Lander.