Klister från gamla dekaler

Någon som vet hur man på bästa sätt tar bort klister från gamla dekaler ? Sitter som berget och ser riktigt fult ut.

Prova micro-trasa.. Jag tog bort klistermärken från ett kylskåp som inte gick att få loss med något annat. Annars så kan du köra varmluftspistolen(försiktigt).

Prova med rödsprit. Det brukar lösa det mesta. Varmluftspistol hade jag nog inte vågat testa, det finns nog risk för att lacken skadas.

/g

Bensin

Jag brukar köra med kemiskt ren bensin. Det funkar kanon. Ta det vacket med ev. dekaler, för risken är att dessa försvinner också.
/Holst

Ett problem med att få bort geggigt klister är ju att det liksom fastnar igen så man smetar bara omkring det. Det brukar jag lösa genom att använda olja (matolja går bra). Då blir ytan visserligen oljig men oljan får man bort bra med en trasa och sen avfettning.

Har klistret torkat så det är sprött kan man försöka skrapa bort det. Men då gäller det att skapa med nåt som är hårdare än klistret men mjukare än lacken.

Mjuka upp med värme eller nåt lösningsmedel kan gå, men det beror ju på vad det är för klister.

strand; sa:
Prova med rödsprit. Det brukar lösa det mesta. Varmluftspistol hade jag nog inte vågat testa, det finns nog risk för att lacken skadas.

/g

Nackdelen med t-röd är att det efteråt blir en fet hinna. Använd kemskt ren bensin, förstör ej plaster (kanske vissa) å det blir rent efteråt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg