Klippdykning

hej
jag undrar om ni vet något stenbrott eller dyligt
Är intreserad av klippdykning.
Vet ett i blekinge på 14m söker nu något högre

Tacksam för svar:
 
Hoppa från hög höjd alltså?

eller är det dykning i stenbrott du menar? Måste det vara i Blekinge? Högsta hoppet jag vågat är i Västra Långvattnet i Göteborg, ca 14 också. Men det borde ju finnas lämpliga klippor ute vid havet om man har denna roliga "sport" som sin hobby:)

Lycka till!

PS. Duger broar?
 
Hoppa klippa.

Riktigt hög höjd finner du i Alanya, Turkiet öster om antalya. Stor kalkstensklippa med lodrätta sidor. Du kan nog hoppa/dyka från åtminstonde 30m där. Bra är att vattnet är varmt samt djupt. Dock måste du klättra upp, samt flyga till Turkiet...men annars är det bra. Alanya är annars en sönderexploaterat turistghetto.
 
Ja det gäller hopp eller dyk från höga höjder..
gör inget om det inte är i Blekinge men Turkiet verkar lite långt *L*

Visst broar går oxå bra men helst utan vidare trafik*L*
 
Ja, alltså: Helst skall man väl komma upp också. Att ge sig över räcket på Öresundsbron är nog inte att rekommendera. Det finns väl en övre gräns för hur högt upp man skall gå. Från en viss höjd slår man sig nog rätt rejält även om man dyker snyggt :) Klippor är nog enda det bästa så man slipper bli störd i sin koncentration av bilar och annat otyg. Ett litet stressmoment och lite fel vinkel i vattnet gör ju ONT :(

Hoppa lungt!
 
jojo jag var inte helt seriös. finns det nått "världsrekord" i att hoppa från höga höjder, tex. från broar-och landa i vatten =)?
 
Högsta hoppet på skidor som lag läst om var 58 meter. Han bröt ryggen men överlevde en stund... :) Ner i vatten är nog inte riktigt så högt. Från en viss höjd blir väl kraften för stor. Vet inte var gränsen går dock och tänker inte "testa" den heller. Det är ju ofta inte höjden som är det roliga, utan att det pirrar lite i magen om man skall lyckas komma ut från klippan etc. Säkerhetsmarginalerna bör ju var VÄLDIGT stora. Men att peppa sig själv och hoppa och sedan genomföra det kan ju ge en skön kick!
 
Bro

Som ngn redan har nämnt så finns det broar. Vet inte om du kom ihåg reportaget i Kvällsposten om dem som hoppade från Möcklöbron 21m, dem överlevde så de e väl lungt tänk bara på säkerheten och ha räddningsdykare på plats småströmt. Ta det lungt!
 
Möckle bron

Tack för ditt inlägg om Möcklesunds bron.

Har varit där ute i dag, det såg mkt lockande ut.

Nästa gång jag åker ut så tar jag med mig våtdräckten sen bär det av...

Stort tack..
 
Det finns en bro i Svängsta, Blekinge över Mörrumsån som verkar hög. Jag vet inte exakt hur hög. Om du bor i Karlshamn så kan du ju svänga upp och kolla. 10- 15 meter skulle jag tippa på, och så är det lätt att ta sig upp. Men kontrollera vattendjupet i ån. Ibland är det lågvatten...
/Daniel, uppvuxen i Mörrum
 
Klipp dykning

Tack för tipset om Mörrumsån..

Men är det inte väldigt strömt där?

Fixade Möcklesundsbron i helgen....21m helt underbart!!

Men jag dök inte utan hoppade vet inte om ryggen fixar ett dyk från den höjden...

är det nån som har hört nått av
dykning på den höjden..