Klippa bort nätväv ur regnställ

Jag har ett äldre regnställ av märke Tenson med MPC i ytterväven. Funkar hyfsat. På insidan är det helt "klätt" med nätväv som jag brukar reta mig på eftersom den fastnar i kroppsdelarna när stället ska på eller av.

Om jag nu med ett par raska klipp tar bort allt vad nätväv heter, kommer jag då att ångra mig, eller kommer jag enbart att glädja mig åt det hekto(?) jag sparar plus att det blir lättare att ta på sig grejorna?

Jag tänker mig nämligen att den inte sitter där för inte.. men det är kanske just det den gör!
 
Nätet är där som ett slitageskygg för det regntäta membranet. Om du tar bort det så kommer membranet "på sikt" att slitas/nötas fortare. Dessutom kanske nätet suger upp endel kondens. Sedan kan jag hålla med om att sådant typ av nät fastnar i allt.
 
Nät i regnkläder är skit. Näten har dock en funktion att fylla, nämligen att skydda membranet el coatingen. I Tenson MPC är det en coating om nu någon går och funderar på det. Klipper man bort nätet så slits jackan snabbare. Elände!

Mvh Tomas
 
Dessutom är väl meshet där för att det ska vara skönare att ha kläderna på sig utan långärmat/långbent under. Utan mesh så finns det ju risk för att kläderna kladdar fast på huden ganska rejält och det är ju inte så skönt...

// Martin
 
mfn; sa:
Dessutom är väl meshet där för att det ska vara skönare att ha kläderna på sig utan långärmat/långbent under. Utan mesh så finns det ju risk för att kläderna kladdar fast på huden ganska rejält och det är ju inte så skönt...

// Martin

Precis!
Problemet som uppstår när "det kladdar fast" är att den luftspalt, som behövs för att ha ett tillräckligt ångtryck för att vattenångan skall passera ut genom membranet/coatingen, kommer att försvinna.

Därtill kommer ett ökat slitage om väven tas bort.


/Ulf
 
Noppror eller nät

Du har kanske sett tvålagesjackor och byxor med noppror på insidan, de skall fylla samma funktion som nätet. F-n vet om de gör det men hål i plånboken gör de me! Gammal nyfil, PU-belagd hade sparsamt med nät och håller regnet garanterat ute, men även kondensen garanterat inne!
En kamrat till mig tog ut nätet ur Fj-ställ och gick 12 dagar i fjällen, han blev blöt och efteråt läckte hans byxor och jacka som ett såll! Själv nöjer jag mig med att klippa etiketter och onödigt långa remmar, hitintills väger min tunna plastpåse över 6 hg. E.u. så skall de gå bra utan nät om man bär fleece under, det tror jag inte alls på.
Så mitt råd blir behåll nätet på plats.

Go tur

Johan K
 
svartöra; sa:
Jag har ett äldre regnställ av märke Tenson med MPC i ytterväven. Funkar hyfsat. På insidan är det helt "klätt" med nätväv som jag brukar reta mig på eftersom den fastnar i kroppsdelarna när stället ska på eller av.

Om jag nu med ett par raska klipp tar bort allt vad nätväv heter, kommer jag då att ångra mig, eller kommer jag enbart att glädja mig åt det hekto(?) jag sparar plus att det blir lättare att ta på sig grejorna?

Jag tänker mig nämligen att den inte sitter där för inte.. men det är kanske just det den gör!

Jag hade själv samma fundering av precis samma orsak som du för några år sedan. Eftersom MPC-stället var rätt gammalt och jag bedömde att det hade max 1-2 år kvar av sin livslängd så klippte jag bort nätväven i både byxor och jacka. Det ångrade jag inte men om det hade varit ett relativt nytt ställ så hade beslutet inte varit lika självklart. Mitt råd: Gammalt ställ = klipp bort! Relativt nytt ställ = behåll! Vad som räknas som "gammalt" måste man bedöma själv...
 

Liknande trådar