Klattring i Sater

Hejsan.
Ar det nagon som har info om vart det gar att klattra i sodra dalarna? Jag ar nyborjare och skulle vilja komma ut sa fort som mojligt nar varen kommer. Har hort att det finns nagot bra berg i Säter (dalarna).

Gick en kurs i Thailand for ett par veckor sedan. I Chiang Mai narmare bestamt. Kan rekomenderas, det var helt fantastiskt.

Tack och hej
MAthias

Det som finns kvar och inte är avstängt än är mest i norra dalarna:
Garberg är öppet
Väsa är öppet men man ska ta det lungt med fåglarna.
Hyckeberg är öppet till vissa delar, men inget för nybörjare.
Rällsjön norr om Bjursås är litet men kan vara skoj.
Predikstolen i Mockfjärd kan vara värt ett besök. Halva klippan avstängd under försommaren, tyvärr den delen som har flest lätta leder.
Testa att bouldra i stennäset utanför Falun. 900 problem att klänga på!

trad i tailand?

Hej.

Om du gick en kurs i tailand var det säkert en "sport-kurs", dvs bara bultade turer.

Så om min gissning inte är helt uppåt väggarna, så vill jag föreslå att du kör bultade turer i dalarna också innan du går på trad-turerna.
Risken finns att det inte finns så mycket bultat i dalarna.

Hagelsnäsklippan är väl den klippa som ligger mest lätttilgänglig om man bor i södra Dalarna. Den ligger mellan Falun och Hedemora efter väg 266. Om du vill bouldra så är det trollbo i Stora skedvi som gäller. Även detta område ligger alldeles intill v. 266 bakom betong gjuteriet vid Hysta.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg