klappskridskor

Pär Sköld

Gäst
Hej,
kommer just hem från ÖIP där jag farit runt på ett par lånade klapp skridskor, skridskoåkningen fick en ny dimension det känndes som man åkte med släppt handbroms.

Så nu tänkte jag uppgradera mina Almgrenare med en Salomon bindning, Vilken av Salomons bindningar passar bäst? Eller finns det någon annan bättre bindning?

Hur skall bindningen placeras i längsled gäller n10 fortfarande eller finns annan tumregel?
I sidled mitten eller något utåt?

Pjäxor, vilka märken finns att använda som också funkar att gå längre sträckor med och är någorlunda täta?

Jag är säker på att det finns en hel del erfarenhet i forumet, så hjälp mig nu!

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Lite tips

Samma N10 eller möjligen 1 cm längre N10.

Salomon SNS Skate har den hårdaste gummiklossen framtill vilket känns bäst. BC-bindningen är allt för tung och skorna till den också väl tunga.
Montera bindningen parallellt med skenan men 5 mm lateralförskjuten utåt, vilket ger resultatet att skenan kommer mera inåt på foten.
På så sätt skall skenan inbalanseras så att man har balans stående på ytterskär.
Det kan tyvärr bli svårt att hitta platser att borra och skruva i aluminiumprofilen på standard Almgrens för denna manöver.
Jag köpte därför Mapleskridskor på Velocity. (www.velocity.se)

Jag kör med Salomons Cross Country 4 pjäxa som är vettig för både vandring bilkörning och skridskoåkning. Se tidigare inlägg här på forat.
Tyvärr har man nog slutat tillverka denna.

Thure

Hur är det på ÖIP förresten fungerar kylningen nu?

Pär Sköld

Gäst
ÖIP

Tack Thure,
ÖIP fungerade bra igår mycket folk, vet ej om kylankäggningen fungerar, verkar inte så då deras
telefonsvarare meddelar öppetider dag för dag nu när det är varmt.

Ryktet förtäljer att under Police & Fire games i somras användes idrottplatsen som tältplats och
med ett antal ivriga campare med tältspikar så har man nu punkterat kylslingorna........

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
Mera tips

Jag har andvändt klap-systemet många år. Enligt mitt erfarenhet du kan skruva Salomon-bindet i mitten av skridskorn, det behöver inte vara lite sidskjuten. Pjäxan ska också ligga i mitten i längdriktningen. Om du tänker bara åkningen är den bästa pjäxan Salomon Skate SNS Pilot(tävlingsmodell), bindningen kan vara Salomon SNS Pilot eller den äldre SNS Profil. Den bästa längden av skridskorn är 42-50cm. Det vore bäst om skridskorn är inte bredare än Salomonbindningen(44mm). Ursäkta mitt Svenskspråk!
Pekka, Finland

SNS/BC

Finns det promenadvänliga skidskor som passar till Salomon SNS-bindning. Alla jag sett har hala plastsulor.
Dessutom -vad betyder N10?

Gäst
Mitt över skenan är oftast en mycket dålig inställning.

Salomonsystemet är utvecklat för skidåkning. När man tar skridskoskär med längdskidor
så åker man mycket på den inre kanten av skidan.
Denna ligger ett par centimeter inåt över foten i förhållande till mitten på bindningen.
När man i stället för att stödja på en ca 40 mm bred skida stödjer på en ca 1 mm bredskridsko skena blir
toleranserna små. 2 mm förskjutning i sidled kan betyda en mycket stor skillnad i skriskons åkbarhet.
Om man tittar på var skenan finns i förhållande till foten på hockeyrör eller hastighetsrör så ser man
att den sitter mycket längre mot inre kanten av foten än vad den gör om man monterar Salomonbindningen
mitt över skenan. Möjligheterna att åka vilsamt på ytterskär försvinner praktiskt taget. Om man utnyttjar
stavar när man åker så går det kanske ändå men man missar himla mycket åkglädje och fötterna får det
mycket jobbigare i synnerhet om skorna inte är de allra stadigaste.
Olika åkare har olika preferenser för skenans placering. Moderna hastighetsrör
liksom inlineskridskor har därför stora inställningsmöjligheter. Dessa bör man utnyttja för optimal funktion.
Det kan ofta skilja ett par mm mellan höger och vänster fot.
Double Push blir omöjlig utan rätt inställning i sidled.
Med rätt inställning i sidled går det att göra Double-Push även på is.

Det finns kanske personer som har sin optimala inställning mitt över salomonbindningen
men jag tror att detta är mycket ovanligt så prova vad som känns bäst för dig.
Den optimala inställningen kan också förändras i takt med att man får bättre teknik.

Thure

Gäst
N10

N10 en term från Lars Almkvist som betyder den del av åkytan som ligger framför stortån,
fram till en punkt där uppslipningen har nått 10 mm ovan isen.

Beträffande lämpliga skor för promenad så är jag dåligt uppdaterad Cross Country 4 och 7
var bra att gå med men de torde ha utgått?
Salomon har hemsidor där du kanske kan få tag i en e-postadress för att fråga. Alternativt borde du kunna fråga Almgrens/Lundhags vars hemsideadress finns på Utsidan nånstant.
Återkom gärna här med besked.

Thure

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
mitt på skenan

I Finland användar vi ganska vanligt smala(44mm) skenor, det menar att bindningen måste ligga mitt på
skenan. Jag själv imiterar hastighetsstilen och användar aldrig stavor. Jag har inga problem att kontrollera tyngden från yttre till innre skär. Man har
ingen nytta av double push på is, men naturligtvis det är möjligt att görä sådana rörelser.
Pekka, Finland

N10 en term från Lars Almkvist som betyder den del av åkytan som ligger framför stortån,
fram till en punkt där uppslipningen har nått 10 mm ovan isen.

Thure

Minns ett fälklubbsmöte för länge sedan där begreppet N10 diskuterades och uppmättes av deltagarna. Minns inte om konsensus uppnåddes - men riktvärde med toleranser angavs. Var inte den bakre mätpunkten den inre tåleden - där foten är som bredast?

Försökte hitta dessa gamla anteckningar utan att lyckas - försvann sannolikt under en nyligen gjord källarstädning. Typiskt! Någon som minns etablerad N10 - någon? Thure?

Torbjörn

Kul att du väcker

en 12 år gammal tråd Torbjörn. Lasse mätte från stortåns grundled och lade på ytterligare en stortålängd n10 var avståndet framför den dubblade tålängden om jag minns rätt.

Thure

Försökte hitta dessa gamla anteckningar utan att lyckas - försvann sannolikt under en nyligen gjord källarstädning. Typiskt! Någon som minns etablerad N10 - någon? Thure?

Torbjörn

Jag har också nyligen städat bort ett antal pärmar med papper däribland skissen med N10 och anfangskonstanen

Jag var tydligen så stollig att jag gjorde en N10 mätare

några inlägg om N10 men boeskates länk funkar ej längre

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41814&highlight=n10
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36377&highlight=n10&page=4¨
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=34508&highlight=n10&page=3
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=23254&highlight=n10

/Per

Den som söker han finner!

Jag har nu hittat arbetsmaterialet från det Fälklubbsmöte där begreppet N10 lanserades. Vi var många den gången d. 2/2-1984. 27 av Klubbens mest flitiga åkare samlades i en av Teknis lokaler uppe vid Östra station. Där fanns bl. a. Uffe Silvander som den yngste och veteraner som Knut Söderling och Marinus van der Land. Vi hade beordrats att ta med oss grillor och kängor. En viss förvirring blandad med en del munterhet spred sig bland deltagarna när Lasse tillkännagav kvällens agenda. Vi mätte och stod i, diskuterade och redovisade - det mesta var ju helt nytt för de flesta.

Lasse släppte så småningom en utvärdering av våra mödor i form av en lång lista, namn för namn, med en rad parametrar för var och en + kommentar. Om dessa kom att ha någon praktisk betydelse för så många av oss är väl tveksamt. Man hade sina värden och fortsatte att åka som vanligt misstänker jag. Roligt att minnas är det dock. Hur roligt det var för Lasse att utvärdera våra valhänt gjorda mätresultat är väl mer tveksamt - det dröjde två år innan utvärderingen distribuerades. Senare tiders lösa hälar och glappande bindningar har möjligen ställt allt på ända.

Torbjörn

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg