klättringsutrustning i pension?

Jag har nyligen fått ärva en liten skatt med klättringssaker frn min pappa som var aktiv klättrare på slutet av 80talet. den innehåller massa karbinhakar, rep, hjälm, kilar mm och jag undrar om man fortfarande kan använda dem? Är de för gamla eller kan man tex använda iallafall karbinhakarna?

Tacksam för alla erfarna som svarar!
 
Många klättrare är skeptiska till begagnad utrustning som de själva inte känner till skicket på eftersom livet kan hänga på utrustnignens funktion. Mjuk utrustning, rep, selar, slingor etc. från 80-talet tror jag ytterst få vill befatta sig med. Den anses kasserad. Eventuellt kan hårdvaran kilar, hexor, friends, karbiner mm vara funtionsdugligt. Det är dock svårt att garantera att det inte finns brister i utrustningen, varför många kommer att dra öronen åt sig. Jag skulle själv vara något skeptisk i alla fall. Möjligen kan man hitta användningsområden som inte kräver full styrka på grejerna och ändå använda dem.

Lycka till!
 
Jag gissar att du tänkt använda dem själv. Det generella rådet är att det som inte är av mjukt material kan du använda om du vet att det har en ok historia (det kan väl din pappa garantera antar jag - han lär väl vara rädd om ditt liv).

Mjukdelarna däremot bör bytas ut. Har du ärvt friends kan du lämna in dem, eller byta slingor själv på dem. Repet bör ersättas och likaså långslingorna.
 
Stela friends är svåra att lägga i horisontella sprickor utan att få bryt på den stela delen (ung som att man inte ska lägga en karbin över en kant heller). Modernare böjder sig ju bara över kanten istället.
 
Re: apropå länken...

jonas_bard; sa:
Trodde att "stela" frinds knappt användes längre. Är de väldigt mycket billigare eller vad är grejen?

Antar att de anses var lättare att placera/hantera i vissa specifika situationer?

Friend från WC finns förstås med wire också, även om de med stela skaft kanske är mer "original"...
 
Till hemmafix

Mezzner; sa:
Antar att de anses var lättare att placera/hantera i vissa specifika situationer?

När då? Nej, stela friends är inget att om man inte fått dom billigt och inte har andra. Knyta av i hålen osv, det är historia. Saker som är bra i specifika situationer blir lätt liggande på hyllan, att släpa med sig "utifall att" blir oftast inte av. Som startutrustning för nybörjare duger dom troligen utmärkt.

Apropå originaltråden: Sele och rep mm kanske inte är något att klättra med, men duger troligen utmärk till att byta takpannor, måla huset och annat hempul. Betydligt bättre än en gammal bogserlina runt midjan.
 
Re: Till hemmafix

Vandrare; sa:
Mezzner; sa:
Antar att de anses var lättare att placera/hantera i vissa specifika situationer?

När då? Nej, stela friends är inget att om man inte fått dom billigt och inte har andra. Knyta av i hålen osv, det är historia. Saker som är bra i specifika situationer blir lätt liggande på hyllan, att släpa med sig "utifall att" blir oftast inte av. Som startutrustning för nybörjare duger dom troligen utmärkt.

Apropå originaltråden: Sele och rep mm kanske inte är något att klättra med, men duger troligen utmärk till att byta takpannor, måla huset och annat hempul. Betydligt bättre än en gammal bogserlina runt midjan.

Nu var det ju inte min avsikt att sälja in konceptet... :)
Uppenbarligen finns det dock de som tycker att de är bra till nånting, eftersom de fortfarande säljer. Misstänker att WC inte skänker bort dem precis.

I den mån det nu hade varit en del i den ärvda utrustningen så vet jag inte om jag håller med om att det duger åt en nybörjare - kraven på att placera dem rätt, knyta av osv gör ju snarare att just en nybörjare har svårare att utnyttja dem än den med lite erfarenhet. Detta är dock knappast rätt tråd för att hävda vilka kammar som är bäst...

I övrigt håller jag väl med alla övriga i tråden; släng rep och sydda prylar, åtminstone betraktat ur klättringsperspektiv. Hur användbart resten är svårare att säga, men lite intygande om att grejorna inte är misshandlade, och en genomgång av prylarna av nån med lite aktuell erfarenhet vore förstås på sin plats.
 
När jag själv var nybörjare använde jag hexor som komplement till kilar, jag hade varit glad för forged friends. Jag var mer intresserad av klättringen i sig än av prylarnas modeller, men det är ju individuellt var intesset ligger, klättring är en bred sport. Nu hinner jag inte skriva mer, ska ut o klättra. Ha det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
2004-06-16 Klättringsutrustning hållfarthet Klättring allmänt 8

Liknande trådar