Klättringkurs i Småland ?

Vill lära mig klättra utomhus och undrar ifall någon vet om det går några kurser i närheten av växjö.

När det gäller utrustning, vad kan behövas mer än:
Rep, Karbinhake, några slingor, eventuellt en grigri, skor, sele, "talkpåse" och en sån där man säkrar repet med i karbinhaken, hjälm.
(Knäskydd, armbågsskydd ?)

Vad kan det kosta att köpa dessa saker om man inte vill ha det sämsta/bästa, utan mer något som man kan växa i.

Mvh
/Linus
 
För tio år sedan hade Blekinge Klätterklubb ifrån Karlshamn (nuvarande klubbnamn Granit) en falang i Växjö. Jag klättrade lite med dessa trevliga människor, de körde även en nybörjarkurs då. På den nedanstående länken finns telefon till nuvarande uppsättning av klubben - de kan ju faktiskt fortfarande hålla på i Växjö eller kanske iallafall veta nåt om vad som har hänt där sen sist...

http://hem.passagen.se/maec4686/klubbar.html

Patric
 
Utrustning

Jag har just börjat klättra ute och därmed just köpt ett nybörjarkit. Efter att ha gått en tvådagarskurs utomhus (rekomenderas!) och pratat med några kompisar som klättrat ett tag kom jag fram till att följande prylar verkade vettiga att införskaffa för mig som inledningsvis vill klättra på topprep:

Dynamiskt rep: 60 meter (rekomenderades för Göteborg)
Statiskt rep: 15-20 meter
Slingor: 2 st 120 cm, 4 st 60 cm, 2 st 30 cm (dynema)
Expresslingor: 4 st
Låskarbiner: 4 st (inte för små)
Repsnöre: 3 st 140 cm diameter 6-7 mm (prusik-snören)
Hjälm
Förare
Kilpetare + karbin till denna
Kilar: nuts och ev något större som hexor eller kammar
Karbiner: 2 st ovala (att hänga kilarna på, Key-lock)
Trädgårdsslang: några bitar uppskuren sådan (eller liknande) för att undvika skav på det statiska repet när det går över kanter och sånt.

Jag har klättrat inomhus i vinter och hade sele, repbroms (som går att fira på), en skruvkarbin (HMS), skor, krita och kritpåse. En smart sak att komplettera min lista med är en reppåse så håller repet sig fräscht länge.

Vad gäller val av kilar så kommer du nog få veta när du går kurs vilka typer av kilar som behövs på "din" klippa. Kamsäkringar är dyra och du sparar pengar på att köpa hexor (slinga, inte wire, rekomenderades jag) istället. Hexorna är pyssliga att placera och lossa och de flesta verkar föredra kammar när de leder för att de är snabbare och smidigare.

När du sen vill börja leda kommer du behöva fler kilar, expresslingor och slingor.

Vad man väljer för märke och prisklass är individuellt men se till att du väljer saker som är CE märkta!

Personligen köper jag hellre saker i butik än på nätet som nybörjare - dels vill jag känna på prylarna och dels vill jag gärna få råd av personlen för det blir billigare i längden att köpa "rätt" prylar från början.


Lycka till på klippan! Och glöm inte hjälmen!

Linda
 
Hmm. Är lite för dålig på Smålands geografi för att ha riktigt bra koll på auktoriserade instruktörer i närheten av dig, men jag vet att det finns ett gäng i Jönköping.

Fredrik Arlbrandt och Paul Bonczs (stavar säkert fel) har ett företag som heter 'AB klätter och friluft', som "tog över" gamla Kropp och äventyrs kursverksamhet (Paul och Fredrik jobbade ju med Kroppen förut) när Göran och Renata flyttade till USA. Bra killar, med trevlig attityd och ett väldigt kunnande.

Jönköpings klätterklubb har i övrigt väldigt bra kursverksamhet och är en aktiv och bra klätterklubb.

Vad det gäller grejer är det bara att handla på sig det du behöver efter det du gått en kurs (och vet vad du behöver för grejer, för där du skall klättra). Jag handlar rätt mycket hos httpd://www.northstar.se och har hittills alltid blivit nöjd.

Lycka till.

/Kotten
 
Tack alla för alla jättebra svar, särskilt Linda för en jättebra lista över utrustning.
Tror jag har lite mer koll nu på läget.
Enda som nu återstår är att försöka hitta närmsta klätterklubb.
Eftersom jag studerar i Växjö så är inte ekonomin på topp och den lär ju knappast bli bättre efter att man inhandlat alla prylar.
Så därför återstår att fortfarande hitta den närmsta klubben, och ifall någon ifrån växjö läser detta, som dessutom klättrar så hör gärna av er så man kanske vi kan dela på resekostnaderna.
I värsta fall blir det väl Jönköping som Kotten rekommenderade.

Mvh
Linus
 
Själv bor jag bara några mil utanför Växjo, närmare sagt Alvesta. Jag befann mig i en liknande situation förra året då jag letade efter en kurs i närheten. Resultatet är som följande; i Jönköping finns kurs, i borås kan du gå en kurs med friluftsfabriken.com. Sen annordnar STF en kurs i blekinge, tror att det var på tjärrö. Sedan har jag för mig att det finns en klätterklubb i Karlskrona som har kurser med. Distansen till de här olika ställerna är ungefär lika lång.

/A.S
 
Friluftsfrämjandet

Hejsan.
Vänd dig till Friluftsfrämjandet dom ordnar kurser.
Finns även företag som ordnar billiga klätterkurser med auktoriserade instruktörer.

Hör av er så berättar jag mer.

///MD
 
CE- och UIAA märkning!?

Hej Alla!

Vem kan berätta för mig varför vi ska köpa grejer som är UIAA resp. CE-märkta!? Enligt mina efterforskningar så har det aldrig hänt att varken UIAA eller EU blivit stämda eller tagit på sig något ansvar då en karbin "havererat". Så vad skiljer sig egentligen märkta från omärkta karbiner av kända märken?

UIAA tar ut en skyhög avgift för att sätta sin logga och testa EN serie av karbinerna, men vad ger det oss för garantier som klättrare, förutom att vi vet att de första karbinerna i serien var OK och ett par tior dyrare utrustning....

Tacksam för svar.

David
 
Inte helt lätt att höra av sig när du inte har nån mail kopplat medlemsskapet.

Det finns lite folk (bl.a. jag )som klättrar inomhus på idrottshuset i Växjö och dessutom klättrar utomhus ibland. Brukar bli Rankullaberget i Vetlanda eller blekinge d.v.s minst 1 timme i bilen. Finns flera pers. med rep och övrigt (för sportklättring främst) så det brukar gå bra att följa med med bara egen sele och skor./magnus
 
tjänare tyget!
kontakta gärna mig via mail så hänger gärna jag och linus(backpacker) med nån gång!
bör dock nämna att vi varken har skor eller sele ännu men de är på G!

Hur ofta brukar ni vara ute och klättra? var? Tranås eller?
Jag funderar dessutom att gå med i skånes klätterklubb(var medlem för tre år sen) för försäkringens skull. är det att rekommendera eller har du något bättre förslag?

-b
 
jag har också letat efter en klätterkurs i växjö trakten men det är inte det lättaste.. jag skulle bli väldigt glad om du ville maila mej ifall du hittar en i växjö eller inärheten!

mvh ann-sofie
 

Liknande trådar