Omöjlig fråga?
latin_weps; sa:
Någon som vet vart den bästa inneklättring finns i Sverige?
Det känns nästan omöjligt att svara på din fråga, då man inte vet a) vad för sorts klättring du gillar, b) hur svårt du kan klättra c) varför du klättrar och/eller d) vad du har för mål med att klättra inomhus, t.ex.
Min egen erfarenhet ser ut ungefär såhär:
Det finns många bra väggar i landet. Bland dem jag klättrat på har kvaliteten ofta varit väldigt skiftande. Det som gör huruvida en vägg är bra eller dålig, i min värld, är A) hur pass bra lederna är. B) hur pass "välbyggt" (väl åtskruvat, underhållet etc. grepp och struktur är). C) hur pass "intressant" (och omväxlande) en vägg är och d) hur pass folket som äger/driver väggen är att ha att göra med.
De väggar jag testat rankar sig såhär:
1) Karbin i Stockholm (har allt och bäst).
2) Klätterfabriken i Göteborg (bäst i götet)
3) MKK vägg i Malmö (riktigt bra klubbvägg)
4) JKK vägg i racketcenter i Jönköping.
5) Klätterverket (stor vägg i Stockholm)
6) "Gamla väggen" i linköping - vet att det finns en ny, men jag har bara klättrat på den på ekoxen.
7) Hållands folkhögskola - Undersåker
Det finns många fler väggar och jag har bara klättrat på ett fåtal, men min lista, ser ut som ovan. Andra tycker givetvis att t.ex. Verket eller Fabriken förtjänar en högre placering. Några tycker säkerligen att någon annan vägg är bättre. T.ex. har jag ju nästan inte klättrat på några väggar alls norr om uppsala (med undantaget av det jämtländska bidraget till listan).
MVH
/J