Hej
Langt nede i dette forum fins en tråd med en fråga om klättring på Bornholm. Mit svår där forsvinder sikkert i mängden og jeg tillåter mig derför at repetere der här:
Faktisk er klatringen på Bornholm god!
Klippens kvalitet ligger midt mellem Kullen og Göteborg. Dvs. meget mere vedvarende og fast end Kullen, men knapt så markante riss-linier som i Göteborg. Bjergarten er udeformeret granit, der ikke er så forskellig fra Bohus Län.
Højeste kvalitet finder man i 6- området, med flere absolut 3-stjernade leder. Leder er ikke alt for långa (end som drar ned på kvaliteten); 10-20 m er vanligt
Områderne er:
Vang Syd (på Vestkysten), fx: Lænestolen, 6-; Hurtigruten, 7+/8- (superrute med én repetition på 10 år)
Hammerkysten (Nord); Tretten Rigtige, 6-; Flydende Salewa, 6-, Hardebeest, 6+
Hammerbruddet (Nord), Hammercracket, 6-; Legenden, 6+
Koyaanisquatzi (?) A2 (Klatret af Magnus Nilsson, Skåne!)
Helligdomsklipperne (v/Gudhjem, Nordkysten): Lidt følsomt, klatring bør måske udgås, ejeren brukar at ringa polisen!
Randkløveskåret (v/Svaneke, Nordkysten): Korte gode ruter.
Desuden gode boulders omkring Hammerkysten (i nord).
Jeg har klatret der i 20 år, og glæder mig til stadighed for at komme tilbage.
Der findes en udvalgsfører (50 leder) som dog er vanskelig at få tag i. Tierra i Stockholm solgte den for 3 år siden.
Michael Hjorth, København
kerstin-michael@post.tele.dk
Langt nede i dette forum fins en tråd med en fråga om klättring på Bornholm. Mit svår där forsvinder sikkert i mängden og jeg tillåter mig derför at repetere der här:
Faktisk er klatringen på Bornholm god!
Klippens kvalitet ligger midt mellem Kullen og Göteborg. Dvs. meget mere vedvarende og fast end Kullen, men knapt så markante riss-linier som i Göteborg. Bjergarten er udeformeret granit, der ikke er så forskellig fra Bohus Län.
Højeste kvalitet finder man i 6- området, med flere absolut 3-stjernade leder. Leder er ikke alt for långa (end som drar ned på kvaliteten); 10-20 m er vanligt
Områderne er:
Vang Syd (på Vestkysten), fx: Lænestolen, 6-; Hurtigruten, 7+/8- (superrute med én repetition på 10 år)
Hammerkysten (Nord); Tretten Rigtige, 6-; Flydende Salewa, 6-, Hardebeest, 6+
Hammerbruddet (Nord), Hammercracket, 6-; Legenden, 6+
Koyaanisquatzi (?) A2 (Klatret af Magnus Nilsson, Skåne!)
Helligdomsklipperne (v/Gudhjem, Nordkysten): Lidt følsomt, klatring bør måske udgås, ejeren brukar at ringa polisen!
Randkløveskåret (v/Svaneke, Nordkysten): Korte gode ruter.
Desuden gode boulders omkring Hammerkysten (i nord).
Jeg har klatret der i 20 år, og glæder mig til stadighed for at komme tilbage.
Der findes en udvalgsfører (50 leder) som dog er vanskelig at få tag i. Tierra i Stockholm solgte den for 3 år siden.
Michael Hjorth, København
kerstin-michael@post.tele.dk