Klättring nybörjarfrågor

Hej! Har kikat runt lite efter liknande frågor men hittar inget så jag gör en ny tråd :)
Har hållt på med klättring/bouldering ett tag nu. Gymmar även 3-4 gånger i veckan och tänkte införa en "klätterdag" på gymmet dvs en dag där jag tränar de muskler när jag klättrar. Vilka muskler är det jag ska träna upp då och på vilket sätt? Ex när jag tränar armar/överkropp, ska jag göra många reps med lite mindre vikt eller ska jag få reps med lite mer vikt?
Och så tänkte jag på det, när man har klättrat ett tag får man rätt ont i armarna (vet inte vad den delen heter men den där ådrorna syns som mest och som ligger mellan handflatorna och tricepsen. Vad kan man göra för att vänja sig vid den känslan eller få bort känslan?
Och min sista fråga, vilka tekniker är viktigast och hur går de till? Kan tillägga att jag har funderat på att investera i sånna "gripklogrejer" för att stärka fingarna.
Tacksam för att svar! :)
 
Med risk för att låta tråkig: har du inte klättrat så länge är den bästa klätterträningen ren klättring. Som styrketräning brukar man rekommendera att träna antagonister, men är du på gym regelbundet löper du nog inte stor risk för skador pga obalanserad träning. Så klättra så mycket du kan, men gymmet kommer inte hjälpa dina klätterprestationer något nämnvärt på denna nivå.

Med detta sagt, vill du tvunget göra något som ska förbättra din prestation på klätterväggen finns det i mina ögon två saker du kan träna: 1) Rörlighet/stretching. Ju mer du kan öppna upp höften, desto effektivare kan du klättra. Hjälper på alla nivåer. 2) Core. Blir mer viktigt på branta leder, men corestyrka är en förutsättning för bra teknik i allmänhet.
 
Med risk för att låta tråkig: har du inte klättrat så länge är den bästa klätterträningen ren klättring. Som styrketräning brukar man rekommendera att träna antagonister, men är du på gym regelbundet löper du nog inte stor risk för skador pga obalanserad träning. Så klättra så mycket du kan, men gymmet kommer inte hjälpa dina klätterprestationer något nämnvärt på denna nivå.

Med detta sagt, vill du tvunget göra något som ska förbättra din prestation på klätterväggen finns det i mina ögon två saker du kan träna: 1) Rörlighet/stretching. Ju mer du kan öppna upp höften, desto effektivare kan du klättra. Hjälper på alla nivåer. 2) Core. Blir mer viktigt på branta leder, men corestyrka är en förutsättning för bra teknik i allmänhet.

Okej, tack så mycket! Låter rätt vettigt nu när du säger det, däremot är det tyvärr lättare sagt än gjort att klättra oftare då jag måste pendla en h med tåg. Men jag ska försöka att bli lite mer rörlig samt att träna coren lite mer :)
 
Underarmar och fingerstyrka skadar ju inte heller.

Det är väl just det det gör, i synnerhet för den som inte klättrat så länge? Fingerskador är ganska vanliga, och gym belastar redan fingrarna. Glöm inte att vila tillräckligt.

Jag håller med tidigare talare om att bästa klätterträningen är klättring.

På gym skulle jag (för min egen del) jobba på rörlighet i höfterna, enbenssquats, core, och möjligen enarmade pullups, i den prioritetsordningen. Men sånt här beror ju på vad man klättrar och vad man redan är bra på.
 
Jag tycker inte det är fel att träna underarmar och greppstyrka, särskilt om man är duktig och stretchar också.

Däremot att träna exempelvis på lister på gymmet går bort, där tycker jag mer som Adam Ondra - låt bli det tills du klättrar 7:eek:r.
 
Core och stretch är helt klart mycket bra att öva på och ger bra utväxling.

Det är rätt vanligt att folk får överbelastningsskador av olika slag, så det är helt klart värt att vara försiktig och lyssna på kroppen om du trots allt bestämmer dig för att köra styrkeövningar som belastar händer, armbågar och axlar. Det finns en massa skrivet om det på internet, men kort sagt tar det ganska lång tid att bygga upp starkare leder/ledband, senor och sådant, men det går rätt snabbt att bygga muskler. Därför är det lätt hänt att man blir så stark att man drar sönder saker.

Om du kör styrka beror antal reps etc på vad du vill klättra. I bouldering är det ju explosiv, kortvarig ansträngning, alltså få reps med extra vikt. Men repklättring har man större behov av lite bättre uthållighet. Sedan kan bouldrare ibland behöva bättre uthållighet för att få bättre återhämtning och därmed orka klättra fler problem på en dag.

Det där handlar nog om att försöka identifiera dina personliga svagheter och träna specifikt på dem.

Synd att du har så långt till klätterhallen, det är inget snack om att klättring nog är det som du tjänar mest på. Det är väldigt mycket rörelsemönster och teknik att lära in som ger mycket mer än att bli fysiskt starkare. Jag har kompisar som orkar färre pullups, är svagare i fingrarna etc än jag men ändå klättrar 5-6 grader högre än vad jag klarar av. Teknik är kung åtminstone upp till höga sjuor.
 
Det är väl just det det gör, i synnerhet för den som inte klättrat så länge? Fingerskador är ganska vanliga, och gym belastar redan fingrarna. Glöm inte att vila tillräckligt.

Jag håller med tidigare talare om att bästa klätterträningen är klättring.

På gym skulle jag (för min egen del) jobba på rörlighet i höfterna, enbenssquats, core, och möjligen enarmade pullups, i den prioritetsordningen. Men sånt här beror ju på vad man klättrar och vad man redan är bra på.

Okej, får prova det då! Tack :) Men får nog bli lite mer stark i armarna tills jag kan köra enarmade pullups ;)
 
Core och stretch är helt klart mycket bra att öva på och ger bra utväxling.

Det är rätt vanligt att folk får överbelastningsskador av olika slag, så det är helt klart värt att vara försiktig och lyssna på kroppen om du trots allt bestämmer dig för att köra styrkeövningar som belastar händer, armbågar och axlar. Det finns en massa skrivet om det på internet, men kort sagt tar det ganska lång tid att bygga upp starkare leder/ledband, senor och sådant, men det går rätt snabbt att bygga muskler. Därför är det lätt hänt att man blir så stark att man drar sönder saker.

Om du kör styrka beror antal reps etc på vad du vill klättra. I bouldering är det ju explosiv, kortvarig ansträngning, alltså få reps med extra vikt. Men repklättring har man större behov av lite bättre uthållighet. Sedan kan bouldrare ibland behöva bättre uthållighet för att få bättre återhämtning och därmed orka klättra fler problem på en dag.

Det där handlar nog om att försöka identifiera dina personliga svagheter och träna specifikt på dem.

Synd att du har så långt till klätterhallen, det är inget snack om att klättring nog är det som du tjänar mest på. Det är väldigt mycket rörelsemönster och teknik att lära in som ger mycket mer än att bli fysiskt starkare. Jag har kompisar som orkar färre pullups, är svagare i fingrarna etc än jag men ändå klättrar 5-6 grader högre än vad jag klarar av. Teknik är kung åtminstone upp till höga sjuor.

Okej, tack så mycket! :) Vad räknas egentligen som core inom klättring? Vad jag vet så är det väl mage, bröst, rygg men är det lika dant inom klättring?
Jo, lite tråkigt att jag måste åka så långt men det är så pass roligt så det är värt det!!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg