någon som sitter inne på tips om klättring i thailand. Railey beach och Tonsai Bay skall vara bra men har även hört att många blivit magsjuka av sin vistelse där. Så tar gärna emot andra förslag, även i norra trakterna kring chiang mai.
Söker även folk som skulle vilja åka med. Resan skulle i mitt fall bli av i feb -10
/maria
Hej allihopa!
Klättrade massor i sydostasien i vintras/våras. Några tankar om det;
Krabi och Tonsai beach har bra klättring men allt omkring kändes ganska olustigt. Fulla, festande, pinsamma västerländska tonåringar blandat med feta västerländska gubbar med små thailändska tjerer - ni förstår bilden?
Utanför Chiang Mai finns ett sjukt bra sportklätter område. 100+ leder, allt med nya fina bultar, kul varierad klättring i alla grader. Till och med några multipitch leder (upp till 3 replängder) allt på bult. =)
Kolla upp CMRCA - Chiang Mai Rock Climbing Association. Deras minibuss går varje morgon från klätterbutiken i stan (Chiang Mai) och ut till Crazy Horse Buttress (cirks 30 minuter) och hem igen på eftermiddagen. Bra lunch ingår och det kostar nästan ingenting. Ta med rep, quickdraws osv själva för det kostar en del att hyra av dem.
Supermysig stad dessutom - Kan varm rekommendera caféet/restaurangen The Blue Diamond/The breakfast club (heter både och). Supergod vegetarisk/ekologisk mat!!! Så mysigt!
Det enda man går miste om i norra Thailand är väl vatten och stränder. Men atmosfären är enligt mig mycket, mycket trevligare än på öarna i söder.
Avslutningsvis måste jag säga att den sanna klätterupplevelsen i Sydostasien hittade jag i Ha Long Bay, utanför Hanoi i norra Vietnam - Helt fantastiskt!
Kambodja hade lite men totalt värdelös klättring. Däremot flera tokbra yogaställen i Siem Reap!
Hoppas att ni får en bra klätterupplevelse var ni än hamnar!!
Wally