Jag skulle vilja rekommendera Morarna på Gålö. Tillsammans med Dödskalleberget den, enligt mig, finaste väggen i stan. På Morarna får du möjligheten att göra en av Stockholms finaste 6+ (eller kanske den finaste); Ondskans Hemvist (eller, 6+/7- är den faktiskt). Om man är van vid västsvenska sprickor som sväljer oändligt med säkringar så blir man lagom utmanad här. På Morarna går också några av Stockholms finaste bultade leder, jag rekommenderar starkt Herr Festlige Fästing (7a/+, till det nya ankaret, utan det ashårda, krystade och chippade slutkruxet) samt En Negerleksak (7a+). Sjuuuuukt fin väggklättring på båda lederna! En Negerleksak är kanske den finaste leden för graden i Stockholm. Den leden delar också utsteg med den überklassiska och extremt coola och utmanande mixleden Negerbollar Av Stål (7+/
. Denna Daniel Bidner-led är helbultad förutom på mitten där man kopplar en pitong samt lägger någon/några egna säkringar, sjukt bra led! På Morarna får du allt du söker, fin klättring, lagom kittlande leads, historiskt, och väldigt fin omgivning. Förare med bilder finns på 27crägs.
Om man vill sportklättra så är Örnberget att rekommendera. Örnis är Stockholms utegym och det närmsta man kommer en kalkstenscrag i stan. Här får man framförallt pumpande svagt överhängande leder i gradspannet 7a-7c. Men om man känner sig starkt så är det extremt branta taket väldigt bra för leder i gradspannet 7c+-8c. Rekommenderade leder är: Panta Rei (Direktinsteget, men ingen kallar den det längre, 7a), Utan Smör (7b), Siddharta (7c), Sator (8a) som alla är extremt klassiska Stockholmsleder.
Vill man tradda så är Grönbrink det bästa berget i min mening, det är det enda tradberget i Stockholm som på riktigt hade platsat i Bohuslän. Rekommenderade leder (som jag har gjort) är Uffes Under (5+), 12'e Mekanismen (5+) och Clark Kent Direkt (6).
Sen är ju, som nämns ovan, Dödskalleberget en helt fantastiskt cool vägg! Där har man dock roligast om man kan klättra 7b+-8a (med ett undantag, typ) samt om det inte är för varmt. Klippan är helt öppen för solen från lunch, men torkar å andra sidan väldigt fort. Rekommenderade leder är Diana (6c+), Mio (7b+), Holidays In Eden (7c+) Mr Magister (8a). Precis bredvid Dödskalleberget så ligger Dyviksudde (eller snarare, Dödis ligger bredvid Dyvik) och om man är sugen på att klättra sig igenom Stockholms lite modernare klätterhistoria så är det här den bästa klippan. Vilka leder som man ska ge sig på har jag inte jättebra koll på (men kolla föraren om du har tillgång till en sådan), har inte klättrat många av dem, men två klassiska tradleder är bl.a. Maja (6-) och Kokoskorven (6+).
Håll dig borta från Häggsta.