Klättring i os?

Nu har klättring kommit in i den svenska olympiska kommittén Bra, dåligt? Ärligt talat vet jag inte. Jag såg en film för ett par dagar sen den hette Sport dödar jäkla bra film. Den handlade bland annat om doping och framför allt om östyskalnd under 80 talet då dom satte doping i system man dopade sig eller så fick man inte vara med. Många har blivit fällda och fått sina straff för detta men dopingskandalerna kvarstår och i filmen för man en inblick hur stort det verkligen är hur människor fortfarande sätter det i system, det var äckligt måste jag säga man fick lust att sluta titta på allt vad sport hette. Klättring har sluppit dessa skandaler. Vill vi bli delaktiga i detta där allt när det kommer omkring bara handlar om makt, pengar och politik.Visst får klättringen sig ett uppsving och elitstöd osv. Jag får mej en tankeställare vad tycker du.

Jag tycker att jag sett lite av samma mönster vad det gäller utövning av till en början uddare sporter/aktiviteter. Jag känner igen tre distinkta steg...

1: Sporten/aktiviteten är ungt. Det finns inte många som håller på och allmänheten har mycket lite kännedom om vad det är för något. Dess utövare anses lite kufiga av allmänheten och är ofta riktiga eld själar som främjar sin aktivitet och inspirerar gärna andra till att böjra.

2: Sporten/aktiviten är ganska populärt. Utövare som börjar i denna fas kanske ser sig själva som lite annarlunda än mainstream allmänheten, och är inte särkild pigga på att flera börjar för då blir aktiviteten mainstream, dvs "det är inget konstigt med det, hur många som helst håller på".
De kanske också är lite själviska och känner att det börjar bli för många som sysslar med sporten/aktiviteten och oroar sig för att resurserna slits, används för mycket och områderna för utövningen kommer att skräpas ned då allt fler människor börjar ta sig ut. Under fas 2 finns det oftast tillräcklig många andra utövare för att lätt kunna hitta liksinnade att umgås med. Givetvist finns det många som börjar klättra under denna period men är fas 1 klättrare pga deras personlighet.

3: Sporten är ett allmänt begrep. Mainstream allmänheten har fått grepp om sporten man finner altid många utövare. Man anses inte konstig utan man har valt en sport/utövning precis som någon annan. I och med sporten/aktivteten är allmänt utövad så har man samma allmänna problem som där folk allmänt vistas, dvs tjuvar i omklädningsrummet, nedskräpning, folk som ej respekterar regler osv... Givetvist får man fördelarna också. Ju flera utövare, ju mer utvecklas utrustningen, det är mycket lättare att hitta kompisar med samma intressen, flera områden utvecklas för sporten/aktiviteten. Snowboard åkning tycker jag är ett bra exempel på en sport/aktivitet som tagit sig hela vägen in i fas 3.

Enligt mig så är klättring inne på sista perioden av fas 2... och jag erkänner att jag känner mig lite av en fas 2 klättrare jag beskrev. När jag dyker upp till vårdberget en solig vår/höst dag och ser hela klippan belägrad av bl a friluftsfrämjandet så är det inte glädje över att klättringen blivit så populär som jag känner, eller när jag fått stå i kö på inomhushallen för en led och precis när jag fått tag i repet så kommer en instruktörströja och ursäktar sig. Jag gillar inga ölburkarna och diverse annat skräp jag sett vid klippor som jag är rätt säker på att endast klättrare besöker. Och så erkänner jag även att jag tycker det är kul när anhöriga ser lite chockade ut och frågar "är det inte farligt?".

Fas 3 skulle kanske innebära flera inomhushallar, men jag vet inte hur många klippor i samma klass som Vårdberget och Grönbrinksberget finns att upptäcka runt Sthlm. Kommer massorna känns det lite som om de kommer att bli färre än flera. Om klättring når fas 3 eller ej behöver ju inte påverkas av att det blir OS gren eller ej (curling kan nog inte anses som en mainstream sport), men jag tror helt klart att det skyndas på av det. Det enda posetivt med att klättring skulle ingå i OS för min egen del är att klätterväggarna kanske blir lite mindre befolkade då det skulle sändas.

Hmm... jag har nog aningen för lite att göra på jobbet idag...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg