Klättring i norra Italien

Hurra!

Vi är ett glatt gäng på 4 farbröder som flyger till Milano 19 juni för 2 veckors klättersemester, 3 v för 2 av oss. Hyrbilen väntar men vi vet inte riktigt var vi ska åka... Behöver tips på klippor i omkretsen en halv dags åkning från Milano. Vi är sugna på Dolomiterna och önskar även förslag på lättare leder. Vi vill dock ej till Arco men antar det finns tjogvis med undersköna klippor som håller samma klass, minst. (Och ja Lilla My, Ponte Brolla är ett alt. om hyrbilen tillåts lämna Italien... Vi undersöker.) Åsikter om Finale Liguri? Skönt med havet efter klippan! Vi både sportar och tradar och håller hos gärna i grader runt 6a-b, och uppåt en bra dag.

/Jonas Hasselroth

Ca tre timmar med bil från Ponte Brolla, på italienska sidan, ligger Val di Mello, som brukar kallas "Lilla Yosemite".

700 meter granit, tradklättring med bultade ankare. Men även en vanlig "Klettergarten" med runt 200 leder på en replängd vardera, samt boulderblock.

Jag har inte varit där, men det kanske blir ett besök i början av juni, så har ni tur finns det lite mer fakta när jag kommit hem den 14/6.

Beställ föraren Plaisir Sud, sen är det inga problem att fylla 2 veckor.
Föraren är jättebra och perfekt att ha när man reser runt, bra vägbeskrivningar, boende, mat, allt. Innehåller ca 50 klätterområden varav kanske hälften är i nordvästra Italien.

Ett av de närmaste områdena från Milano är Grignetta, det är hyffsad klättring där. Jag hamnade där av en tillfällighet när bilen gick sönder i Milano och det skulle ta en en vecka att få hem en ny bildel.

http://www.filidor.ch/german/frame.htm

Ciao,

Det finns många alternativ då ni blandar in sport och trad och jag kan komma med några förslag då min utgångspunkt är Turin vid klättring.

Till Finale har ni två timmar med bil och där har ni otroligt mycket att klättra, dock är det mesta sportklättring med både med längre och kortare turer. Föraren kan väldigt enkelt fås i klätterbutiken som ligger i det lilla torget i Finalborgo. Föraren heter Finale Y2K av Gallo A.

Ett annat alternativ är Aostadalen och där är Ni också framme inom två timmar. Hela dalen är fylld med sportklättringsställen, dvs det mesta är bultat, från att klättra en replängd upp till 20 om Ni så vill. En förare som täcker mycket är Mani Nude Arrampicata Sportiva in Valle d'Aosta av Massimo Bal e Patrick Raspo och kan fås på många olika ställen i dalen.

Fler alternativ är sedan Valsusa och där är Ni inom tre timmar och det finns lika mycket som i Aosta med en bra förare som heter Passaggio a NordOvest av Oviglia M. - Michelin F. Är en blandad kompott av en till flerlängders turer med det mesta på bult. Åker Ni sedan en timme till så är Ni i Briancon och ännu mer alternativ står till buds.

Angående tradklättring så kan områderna som ValOrco, ValLanzo, ValMaira, etc vara intressanta. Finns allt från bigwallklättring till enklare varianter. Här finns alltså en uppsjö av alternativ. Men någon generell bra guide kan jag inte komma med. Har Ni några fler funderingar så hör bara av Er! Jag har inte varit i Mello men Dolomiterna och Arco känner jag till lite mer ;).

Kan även bjuda på några bilder från senaste utflykterna:

Val Maira i söndags:
http://spinphys.org/castello01.jpg
http://spinphys.org/castello02.jpg
http://spinphys.org/castello03.jpg

Aosta dalen från två helger sedan:
http://spinphys.org/par01.jpg
http://spinphys.org/par02.jpg

Ciao,

Utan att varit i Mello så vet jag genom bekanta som varit där att det kan vara otroligt trevligt om det är få människor där.

Men även att man måste komma över en bra förare då de lokala kan vara lite si och så med hur bra säkringsmöjligheterna egentligen är mot för vad som står i förarna? Kanske inte så trevligt att upptäcka mitt i klättringen...

Bara en tanke, Christian

Förutom Plaisir Sud så finns det ganska mycket om Val di Mello i BMC's "Bernina och Bregaglia", med rätt så bra fakta om säkringar, anmarscher, tidsåtgång osv. Personligen kan jag rekommendera Val di Mello värmt! Efter att ha varit där körde vi även in i Övre Engadin med hyrbil från Milano och det klättrade på Bregagliaalpernas nordsida - där finns det såväl prealpina multipitcher i Albigna-dalen som klassiker typ Badile och Cengalo. Därifrån är det också bara en halvdag till Brenta Dolomiterna om man tröttnar på granit.

Tackar å det grövsta för alla tips! Först långtur i norr, därefter kalksten och playan. Ngn som varit i Finale Ligurorriii oxå?

Vad vill du veta om Finale? Förutom att Ni kommer att bli stekta och får stå i kö med alla tyska turister?

Ps. Min väska med all min klätterutrustning är borttappad när jag landade igår vid Linate i Milano, ännu inga spår efter den.....? Håller på att lägga mig ned och dö på gatan just nu. Ds.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mblanc Klättring i norra Italien? Klättring allmänt 3
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
semalin klättring i norra Spanien / Pyreneerna Klättring allmänt 1
Aiki-Kai Klättring Norra Jämtland Klättring allmänt 3
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg