Klättring i Nepal?

Jag har hört att det ska finnas mycket fin klipp klättring i Nepal(kanske inte helt förvånande) och jag bara undrar om det är någon som har några bra tipps på var?
Och frågan om hur det funkar med att hyra utrustning där då man kanske inte vill ta med sig för mycket trotts allt?

Tack.

Morgan
 
Avgift

Hej,
Vet inte om du har tänkt klättra lite alpint, men om du har tänkt det så glöm inte avgifterna.

Alla toppar över 6000m: 300dollar(förutom de allra största förstås)
Berg mellan 4000 och 6000 meter: 150 dollar.

Detta gällde i varje fall för några år sedan, men dem kanske inte är "up to date".


Mvh, Per Nyberg.
 
Hyra utrustning

Det som finns att hyra lite varstans i Nepal ser för det mesta bedrövligt ut: rostiga stegjärn, slitna rep, förhistoriska isskruvar, ... Det går säkert att hitta utrustning som är säker och inte så sliten, men räkna i så fall med att få ägna mycket tid åt att leta!

Risken för att köpa kopior är dessutom stor om man inte ser sig för. T ex är de flesta klädesplaggen i sportbutikerna Kathmandutillverkade North Face-kopior.

Alltså, om man vill vara säker på att ha med saker som uppfyller västerländska säkerhetskrav så är det bara att släpa med det hemifrån.

/Rasmus
 
Klippklättring

Jag talar i första rum om ren klippklättring, att det går att klättra alpint i Nepal har till och med jag förstått.
Alpint i Nepal är något jag helt enkelt inte känner mig redo för, men när jag endå ska dit och vandra så skulle det ju självklart vara kul att få klättra lite också(och faktorn att man kan säga att man var i Nepal och klättrade).

Tack
 
Det ska finnas lite klipp/sportklättring utanför Katmandu, men jag har ingen aning om hur utvecklat det är. Mountaineeringskolorna använder dem i alla fall. Sist jag var där (-98) var det ett ställe utanför Katmandu Guest House som arrangerade dagsturer dit. Är du i Khumburegionen finns det några klippblock bredvid flygfältet ovanför Namche där det finns en del boulderproblem.

Det som finns att hyra är oftast av ganska junkigt. Ofta kan det vara bättre att köpa och sedan sälja tillbaka (givetvis billigare). Många affärer är beredda att köpa begagnade prylar. Kvalitetsprylar finns om man är beredd att leta lite (tar tid) och pröjsa för det (kostar som hemma). Många tycker därför att det är enklast att i lugn och ro förbereda sig hemma och sedan betala extra för frakten istället. Om man inte vill släpa med sig grejorna på flyget går det säkert att arrangera med någon trekkingbyrå att ta emot prylarna och lagra dem tills man dyker upp.

Jag kan kanske tillägga att avgifterna Per nämner gäller för sk Trekking Peaks. Det är ett 20-30-tal utvalda toppar i Nepal. De toppar som återstår, dvs några tusen, får man antingen söka expeditionstillstånd (dyrt) att klättra eller så får man inte klättra dem alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg