I det läget....
.... dvs att du faktiskt kommer att ha det som hemmaklippa, så skall jag ge min åsikt. Kom dock ihåg att jag är kvalitetschef till yrket, vilket gör att jag kan vara onödigt petig.
Då ditt liv bokstavligen hänger på att du har bra utrustning, så är min åsikt att inte låta plånboken styra mitt val. Jag väljer det jag tror är bäst - inte det med bäst pris.
CE-märkningen är inte alls vad många tror, dvs en kvalitetsgaranti. Det CE syftar till är FRI RÖRÖIGHET av varor inom EU, dvs att ta bort handelshinder. Standarderna skrivs därför (generellt sett) av tillverkarna själva och i EU:s instruktioner framgår att INGEN tillverkare inom EU får utestängas av att en skrivning gör att de inte kan sälja sin produkt. I min bransch (isolering) så har det bla medfört att vissa branschförbund valt att INTE använda de testmetoder som finns för tex isolering som utsätts för tjäle – trots att isoleringen i fråga är ofta används som tjälisolering. Man behöver väl knappast påpeka att den isoleringen har relativt sett dåliga värden på de testmetoderna????
Beträffande klättring är det bättre ställt, då UIAA- standarderna användes vid framtagandet av EN-standarderna. Som misstänksam kvalitetschef undrar jag då (ty jag vill inte betala en massa pengar för att köpa EN-standarder), om de antogs oförändrade eller om de justerades för att passa vissa tillverkare i enlighet med de regler som skall gälla för fri rörlighet (jämför att Sverige tvingas tillåta gifter som varit förbjudna i 20 år). UIAA har sedan kompletterande standarder, då de hela tiden följer säkerhetsutvecklingen (att ändra i EN-standard är Omständligt).
Jag tycker alltså bättre om att se ett CE-märka än inget alls, men då jag vet hur ihåligt det är i min bransch så litar jag inte mycket på det. En OBEROENDE UIAA-märkning litar jag betydligt mer på, men även den anger ju bara minimikrav. Till syvende och sist tvingas jag alltså göra en egen bedömning – tex med stöd av klättertidskrifter och diskussionsforum.
Ytterligare en sak som gör mig som kvalitetschef misstänksam är varor som säljs med lägsta pris som argument. För att verkligen hålla lägsta pris är det oftast en klar fördel att sänka kraven. En produkt från ett lågprisland behöver inte alls ha lägre krav – men det är mycket vanligt. Även om kraven är lägre så kan det ju mycket väl vara så att skillnaden inte är värd att betala för mycket pengar för.
Men även jag äger RockEmpire prylar – i mitt fall slingor. Kilar är dock Wallnuts och HB offsets.