klättring & diskbråck

... drog på mig ett diskbråck i somras efter en kämpig flytt, det läkte långsamt under hösten men var oförsiktig vid en boulderrunda på gymet förra veckan och lyckades "slå upp" det igen... är det någon som har erfarenhet av klättring/bouldering under tiden man läker ut ett diskbråck? Vad ska man tänka på på längre sikt? Jag har konstaterat att man ska akta sig för att landa snett på en hård matta i alla fall...:)

Hej
Två diskbråck senare klättrar jag fortfarande. Men jag fick båda opererade, så jag vet inte riktigt vad som gäller under självutläkning.

Efter operationen, som var runt 10 augusti började jag i alla fall med ca en månads långpromenader (då jag då och då passerade lite frestande bumlingar som jag var tvungen att känna lite på - vilket också övertygade mig om att det inte riktigt var klätterdags än...). Höll igång fingrarna med gummiringar och började sen på gym där jag kände efter och även fick hjälp av sjukgymnast vilka övningar jag kunde börja med och vilka som sen passade att bygga på med.

Sen började jag klättra lite försiktigt i början av oktober, bara topprep och noga med att klättra lätt så att jag inte föll, och inte riskerade traversfall om jag skulle klanta mig och falla ändå. Också noga med att ha en bra sele som balanserar trycket mellan rygg och ben.

Någon gång strax före jul började jag bouldra, men väldigt noga med matta och även att inte gå för högt, bättre att skippa sista greppet istället för att riskera ett fall från höjd, eller att behöva hoppa ned högt uppifrån och få sättningar på grund av det. Ungefär vid den här tiden började jag också leda igen på rep.

Sen har jag fortsatt på det sättet. Lite petig med att inte säkra för tunga personer eftersom det sliter på ryggen, även att ta ned någon tung på topprep (nu är jag en -50kg tjej, så om du är kille har du kanske inte samma vikt-diff till större killar och inte heller detta problem).

Noga med att träna mitten av kroppen, kör två rejäla pass för både mage och nedre rygg (förutom klättringen) varje vecka (och detta har klättringen också glädje av, förutom ryggen i sig alltså).

Också lite noga med packningen, att verkligen gallra i vad jag släpar med mig till klippan. Kan bergsguiderna klara sig med minirygga så kan jag, det är bara en fråga om att organisera och packa klokt.

Och så är jag väldigt noga med att hålla mig varm och att stretscha efter klättringen.

Jag är dock fortfaande lite nojig när det gäller boulderlandningar, men eftersom det är utvecklande att bouldra försöker jag skapa egna problem på lägre höjd om det inte finns några bra att välja på.

Jag klättrar bättre nu än före diskbråcket, både i teknik och grad, så jag ser inte att diskbråcket har förstört något för mig när det gäller klättringen. Förmdligen kommer jag aldrig att tävla i boulder, men det är nog heller inte min ambition.

Lycka till med ryggen!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg