Hej!
Det finns en del klattring utanfor Toronto, men du maste vara beredd pa att kora bil...
Narmast stan ligger Rattlesnake Point, c:a 40 min. fran stan i Milton. Omradet ar bultat for topprepsankare, men har mest tradklattring. Vissa roliga tradleder (Final Finale Direct, 5.6) men det mesta med lagre gradering ar frultasnvart polerat och chossy. Hjalm ar ett maste! Mycket skolgrupper och sant pa helgerna, eftersom Rattlesnake ar det enda omradet dar det tillats. Bottleglass ligger i samma omrade, lite mindre folk men risig klattring.
Mount Nemo ligger pa andra sidan Rattlesnake, ocksa i Milton. En hel radda hyfsad sportklattring, med grader fran 5.9 (en led, fruktansvart dalig, don't even bother), till typ 5.11c.
Ligger i skuggan, sa april kan nog vara ganska kallt... Ganska klurig scramble for att ta sig ner, rekommenderas inte om det ar blott.
Kelso ar sista omradet i Milton, men dar har de haft stora accessproblem sa jag vet inte ens om klattring ar tillatet dar langre.
2.5 timmar norr om Toronto, nara Collingwood, ligger Metcalfe Rock och Old Baldy. Metcalfe har en hel del bultade leder, mest 5.10 och upp men nagra lattare leder ocksa. Gillar du svar tradklattring finns det en hel del sant ocksa. Jattefint omrade, men du far inte talta dar. Basta och narmsta campingen ligger i Craigleith, 20 min bilvag.
Old Baldy har massor med bultade leder, men vissa accessproblem. Du MASTE ha tillstand att klattra dar, vilket du kan soka online (
http://www.greysauble.on.ca/ca-oldbaldy3.html). Skippa inte att soka, access i Toronto ar en omdebatterad och kanslig fraga. Visa respekt for Toronto's climbing community. Solen ligger pa har, sa klattring i arpil blir nog ganska hyfsat.
Lion's Head ligger ingefar 3-3.5 timmar nordvast om stan. Toronto's i sarklass basta klattring, men det kravs att du ar ganska erfaren. Den enda vagen till klippan ar genom firning, och du maste kunna klattra ut igen. Otroligt vackert omrade.
Bouldering finns det soderut, pa Niagara Escarpment men jag vet inte sa mycket om det eftersom jag inte bouldrar sjalv.
Vill du skaffa en forare sa kolla in Mountain Equipment Co-op pa King Street i stan (
www.mec.a). Sportforaren heter "A sport climbers guide to Ontario limestone" och tradforaren heter "The Escarpment - A climbers guide". Bada runt $20.00. Pa MEC kan du fa jattemycket information om du pratar med personalen bakom klattringsdesken. De flesta har klattrat overallt i Toronto, och i Quebec, USA etc.
Hoppas det har hjalper!
Lycka till.
Cissi