klättra Matterhorn?

Är det någon som har info om klättringen på Matterhorn? Leder, svårighetsgrad m m, samt vilken annan klättring som finns i området. Planen är att vara 2-3 veckor sommartid nere i alperna och det får gärna finnas både höghöjds- och klippklättring. Vilka andra okända pärlor har alperna att erbjuda (drar mig för att åka till Cham. p g a den troliga folkanhopningen)?

/Annika

Zermatt

annex; sa:
Är det någon som har info om klättringen på Matterhorn?
...
Vilka andra okända pärlor har alperna att erbjuda (drar mig för att åka till Cham. p g a den troliga folkanhopningen)?

/Annika

Normalleden är Hörnligrat. Huvudsvårigheten är att hitta. Går man exakt rätt är vägen till toppen lätt o snabb. Det är mkt lätt att klättra fel, och då kan man ägna mkt tid åt luftig klättring utan att komma någonstans.

Matterhorn är extremt eftersökt. Därför vimlar det av usla klättrare, en del närmast totalt okunniga, andra har massvis med rep släpande ute med påföljd att det i juli och augusti haglar knytnävsstora stenar uppifrån. Många klättrare är distinkt otrevliga, armbågar sig fram i trängseln vid fasta rep etc. Hela tiden surrar helikoptrar som gigantiska myggor runt en.

Det är naturligtvis kul att ha bestigit Matterhorn. Men det finns mycket roligare och trevligare berg runt Zermatt. Weisshorn, Zinal Rothorn, Dent Blanche, och Rimpfischhorn är nog de vi uppskattat mest.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Wallis90/Zermatt90.html

Matterhorn är inte direkt någon okänd pärla. Min gissning, utan att ha varit där, är att Matterhorn i likhet med Mont Blanc är en av de mest trafikerade bergen i hela alperna.

Det är riktigt att det är mycket folk omkring Chamonix, men samtidigt varierar populäriteten på olika turer väldigt mycket. De lätta turerna på Mont Blanc lockar säkert tio gånger fler klättrare än det näst populäraste berget i massivet. Turer med kort anmarsch från en telepherique-station lockar folk säkert tio gånger fler folk än dom som det tar en stund att gå till. Om man är beredd att gå lite är man ofta ensam även på rekommenderade turer.

Var till Liongrat på Matterhorn i höstas (hade dock aldrig någon chans att komma upp pga svåra förhållanden), fick bra hjälp av grabbarna Willerup att planera. Mina frågor ligger nu som en FAQ på deras hemsida. http://www.willerup.com/matterhorn/faq.html

Om jag gör ett nytt försök på Matterhorn skulle jag helst vilja testa Zmuttgrat, planer finns att sätta upp fasta rep här också.

Om du vill undvika folkmassor i alperna, välj bort Matterhorn eller åk utanför ordinarie säsong.

Vilken svårighetsgrad är du intresserad av?

Å vad härligt med någon som varit på Rimpfischhorn. Min alpina karriär började där 1991. Jag håller med om att det finns så oerhört många fantastiska toppar man kan välja med samma spänning och skönhet som Matterhorn men med betydligt färre människor.

Annars har jag för mig att svårigheten är alpin AD+, dvs halvsvår (grad IV)? Jag kan minnas fel.

Hur som helst, vilket berg man än väljer i Zermattområdet så är det en fantastisk upplevelse.

Ha en bra dag!

/Henrik

HW; sa:
Annars har jag för mig att svårigheten är alpin AD+, dvs halvsvår (grad IV)? Jag kan minnas fel.

Svårigheten beror på vilken rutt man går. På Hörnligrat, tror jag Mosleyplattorna räknas som 2+ och sedan är det en liten bit (10-20m) ovanför skuldran som är 3. Men där finns fasta rep, för att inte säga trossar, och då blir det ju betydligt lättare.

Både Schmuttgrat och Lionelgrat är svårare, bitvis 3 och t o m 3+, kanske t o m ngn kort 4 men med fasta rep på Lionelgrat, tror jag, möjligen uppvägs det av sundare berg o mindre stenfall.

Vi gillade Rimpfischhorn. Var vårt första riktiga klätterberg. Zermatt är verkligen fint och det är verkligen skillnad på atsmosfären på de andra bergen.

Per

Verkar som att Zermatt kan vara intressant område. Har ni som varit där mer information att bjuda på tar jag tacksamt emot det (leder, boende, klimat.....). Är själv rätt grön inom alpin klättring, gjorde en liten tur på Stetind i höstas samt några lättare turer nere i Dolomiterna förra sommaren. Planerar dock att åka i sällskap med mer rutinerade vänner men ingen av oss har varit i området kring Zermatt.

Leder: Finns hur många som helst i alla tänkbara svårighetsgrader. Lätta leder vid goda förhållanden är normallederna på Breithorn, Dufour Spitze (Monte Rosa), Wellenkuppe och Dom.

Rimpfishhorn, Weisshorn, Zinalrothorn, Dent Blanche, och Matterhorn är mer krävande. De är långa vackra bestigningar där det gäller att hålla tempot uppe om man ska hinna. Mycket vackert och lönande.

Svåraste är Dent Herens och Täschhorn. Men detta är bara en hastig överblick som gäller normallederna. Det finns både svåra o lätta leder på de flesta berg runt Zermatt. Standardförararna är dels Schweiziska alpinklubbens, dels Brittiska alpinklubbens av Collomb, av den senare finns två volymer för Zermatt, ”Pennine Alps Central” och ”Michabel”.

Boende: Nere i Zermatt finns en trevlig tältplats. Uppe i bergen tältar man eller bor på alpinklubbens hyttor, ej billigt. Notera, att ingen av fyratusenmetarna kan bestigas på en dag från byn (undandtag möjligen Breithorn). Bestigningarna börjar alltid vid någon hytta, tidigt på morgonen före soluppgången. Varmt vatten för frukost (tea, kaffe, etc) tillhandahålls i hyttorna. Det är rätt speciell stämning. Replagen ser ut som gruvarbetare med rep, hjälmar, pannlampor och yxor.

Klimat: Jag passar på den. Zermatt ligger långt inne i Alperna o kan därför ibland vara i regnskugga och ha ihållande fint väder. Sol vecka efter vecka. Men det kan också vara monsunliknande förhållande, regn dag efter dag, och nysnö över 3500m.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anka0311 Erfarenheter av att klättra Aiguille du Chardonnet? Alpin / Bigwall 0
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
kjpil Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor? Alpin / Bigwall 26
Nordbjörn Lära sej klättra på is..?? Alpin / Bigwall 7
plaskdaja Klättra Östra leden på Keb utan Via Ferrata slinga?? Alpin / Bigwall 20
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Fif klättra i europa i december, var? Alpin / Bigwall 8
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
ÄventyrsUffe Klättra på kebnekaise Alpin / Bigwall 2
Toop klättra MB Alpin / Bigwall 0
Tewertson MATTERHORN Alpin / Bigwall 12
Ghost79 Matterhorn status Alpin / Bigwall 2
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Dillesan Bok om Matterhorn - Liongrat Alpin / Bigwall 2
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
more_anduhen matterhorn 2011 Alpin / Bigwall 8
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
Farzad Matterhorn Alpin / Bigwall 12
Gab83 Guidebok Matterhorn Alpin / Bigwall 8
Masthuggare Matterhorn på vintern? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Matterhorn på hösten? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Matterhorn Alpin / Bigwall 8
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
YNWA Matterhorn Alpin / Bigwall 2
ww-user Matterhorn route Alpin / Bigwall 6
PeterWelzien Olycka på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
marest Info om Matterhorn Alpin / Bigwall 7
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
jimisola matterhorn på vintern Alpin / Bigwall 2
OKW Matterhorn! Alpin / Bigwall 13
Laila Ras på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
krille9 Matterhorn Alpin / Bigwall 0
Raskolnikov Matterhorn & Mt Blanc Alpin / Bigwall 3
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg