Ställen
Tja,
Klättringen i Malaysia innebär i princip bara sportklättring. Givetvis kan man själv leda upp en och annan led med kilar, men då blir de förmodligen en del växtlighet att rensa på vägen. Det mesta är välbulltat, överhängande och 15-20 m långt.
Beroende på vilken del av malaysia du ska besöka finns olika ställen, dessa är de jag kommer på på rak arm:
-Runt Kuala Lumpur är utomhusklättringen koncentrerad till området nära Batu Caves (fler ställen finns). Där finns ett antal väggar med, vid det här laget, säkert upp mot 40 leder i franska graderna 5c-7c med koncentration runt 6b-7a
-I nordväst, inte alltför långt från Thailand ligger Gua Kelam med kanske runt 10 leder 6a-6c, i god kvalitet.
-I Sarawak (Borneo) nära Kunching finns Batman Wall med den svåraste klättringen i landet. Detta är ett internationellt sett hyffsat känt ställe och har mycket i franska 7 och 8 grader.
-På östkusten finns ett ställe, jag inte minns namnet på, men där finns franska 6 och 7 gradersleder.
Fler ställen finns men jag kommer ej på det på rak arm. Se till att komma tidigt till väggen då det ofta börjar regna vid 14-15 tiden. Har själv bott i Malaysia i 7 månader och jag tyckte klättringen var mycket bra. Hör av dig om du vill ha bättre vägbeskrivningar: daniel_skiold@hotmail.com
Hare
/Daniel